حال اداره‌ای را درنظر بگیرید که با چیدمان اداری درست، نظم خاصی به محیط بخشیده است و بر بازده کارمندان افزوده است. در این فضا هم کارمندان با راحتی کار خود را انجام می‌دهند و هم مشتریان با آرامش منتظر می‌نشینند. در این مقاله می‌خواهیم نکاتی را در خصوص خلاقیت در چیدمان مبلمان اداری بگوییم. با ما همراه شوید.

 

در چیدمان مبلمان اداری چه استانداردی را باید رعایت کنیم؟

رسیدن به محیط استاندارد اداری یعنی رسیدن به محیطی که احساس خوشایند در افراد ایجاد کند و بازده آن‌ها را بالا ببرد. با این تعریف می توان شاخصه‌هایی برای استاندارد چیدمان مبلمان اداری ذکر کرد:

نظم: مبلمان اداری شامل میز، صندلی، ‌مبل،‌ کتابخانه، قفسه، کشو و حتی دکورهای تزیینی است. حالا اگر این وسایل را به شکل نامنظم و بدون هدف کنار هم بچینیم، مشکلاتی از قبیل برخورد افراد با وسایل،‌ مشکل در رفت و آمد کارمندان و ارباب رجوع، و از همه بدتر حواس‌پرتی کارمندان و کاهش تمرکز آن‌ها را به‌وجود خواهد آورد. در چیدمان مبلمان اداری هر یک از اتاق‌ها به‌ویژه اتاق مدیر از اصولی باید پیروی کرد. اتاق مدیریت باید طراحی ویژه‌ای داشته باشد و در طراحی و چیدمان سالن کنفرانس و اتاق انتظار نیز باید مواردی را مدنظر قرار داد. با داشتن خلاقیت در چیدمان مبلمان اداری می‌توان محیطی پر از نظم و آسایش برای کارکنان فراهم آورد.

در نظر گرفتن شاخص راحتی در چیدمان: ملاک راحتی در محیط اداری را می‌توان در داشتن حس امنیت، دمای محیط، نور مناسب،‌ سکوت، تهویه و هوای خوب محیط  دانست. به‌وجود آوردن چنین شرایطی سخت نیست اما از اهمیت بالایی برخوردار است. برای به‌وجود آوردن این حس راحتی و آسایش،  می‌توان از پنجره‌های دوجداره برای جلوگیری از آلودگی صوتی، سیستم گرمایش و سرمایش خوب، نوربندی مناسب، مبل راحتی‌ و وسایل باکیفیت استفاده کرد.

قابل تغییر بودن چیدمان: نمی‌توان تنها از یک اصل و استاندارد خاص برای همه فضاها استفاده کرد. در برخی از فضاها امکان تغییر چیدمان وجود ندارد و دست طراح برای خلاقیت بسته است اما، برخی از فضاها دست طراح را برای تغییرات باز می‌گذارد و امکان چیدمان‌های مختلف فراهم است.

خلاقیت در چیدمان مبلمان اداری

 

نحوه چیدمان مبلمان اداری

استفاده بهینه از فضا اهمیت زیادی دارد. ما می‌توانیم فضای در دسترس در محیط کارمان را با چیدمان مناسب مبلمان اداری به ‌بهترین شکل ممکن تقسیم‌بندی کنیم. اگر فضای اداره شما کوچک باشد باید تا جایی که ممکن است از پرتی فضا جلوگیری کنید. نباید از مبل و صندلی‌های بزرگ برای فضای کوچک استفاده کرد. اگر مبل و صندلی ها را به‌صورت مستقیم و موازی هم بچینید، امکان گفتگو و مذاکره رو در رو مقدور نخواهد بود، بنابراین آن‌ها را طوری بچینید که کارمندان بتوانند روبروی هم بنشینند و ارتباط برقرار کنند. گاهی اوقات می‌توانید از مبلمان‌ چندمنظوره برای جلوگیری از اتلاف فضا استفاده کنید. این نوع مبلمان کارایی زیادی دارند. در فضاهای کوچک از میزهای کم عرض با ارتفاع زیاد که قابلیت نصب کشو دارند استفاده کنید. چیدمان مبلمان اداری باید طوری باشد که ارتباط چشمی کارمندان و ارباب رجوع زیاد باشد.

 

چه نوع مبلی بخریم

مبلمان اداری شامل دو دسته مدرن و کلاسیک است. تفاوت بارز مبلمان کلاسیک و مدرن در رنگ‌هایشان است. میز، مبل و صندلی‌های کلاسیک را در رنگ‌های تیره و سنگین می‌سازند اما، مبل و صندلی‌های مدرن دارای رنگ‌های متنوع و شاد است. در انتخاب این دو نوع مبل باید ابتدا به نیازهای شرکت و فضای آن توجه کنیم. مبلمان اداری کلاسیک فضای بیشتری را نسبت به مبلمان مدرن اشغال می‌کند. مبلمان کلاسیک برای افرادی است که در شرکت خود قرارهای خاص و رسمی با مشتریان و مهمانان خود دارند اما،‌کسانی که مبلمان مدرن را انتخاب می‌کنند به‌دنبال راحتی و صمیمت با مشتریان خود هستند. تفاوت دیگر این دو نوع مبلمان در نگهداری آن‌ها است. مبلمان کلاسیک با توجه به این‌که در ساخت آن‌ها از چوب‌ طراحی شده و شیشه استفاده می‌شود، به نگهداری و توجه بیشتری نسبت به مبلمان اداری مدرن دارد.

 

و در آخر

چیدمان درست مبلمان اداری، افزایش آرامش و بازده کارمندان را در پی خواهد داشت و در آن‌ها حس مثبت ایجاد می‌کند و استرس محیط کار را کاهش می‌دهد. با کمی خلاقیت در چیدمان مبلمان اداری می‌توان به بهترین شکل از فضای محیط کار استفاده کرد.

 

ایرانگان بانک اطلاعات مشاغل و کسب و کارها

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.