درنگ: شاید در بسیاری از مناطق کشور فرودگاه باشد اما مردمان آن منطقه از سفر با هواپیما محروم باشند! کم نیستند این شهرها که با وجود دارا بودن زیرساخت فرودگاهی و سرمایه عظیم اما از پرواز با هواپیما محرومند و باند فرودگاه فقط گهگاه محلی برای فراز و فرود پرندگان شده است!

اما چرا این فرودگاه‌ها پرواز ندارند؟ پاسخ این است که یکی از مشکلات صنعت هوانوردی نداشتن هواپیماهای کوتاه برد و با ظرفیت‌های نسبتا کم برای جابجایی مسافران در این مسیرهای پروازی است.

دانستن این موضوع هم خالی از لطف نیست که عملیاتی کردن مسیر پروازی یک منطقه کم‌مسافر، با یک هواپیمای با برد متوسط و طولانی هم به لحاظ مسافت و هم به لحاظ ظرفیت زیاد مسافری برای یک شرکت هواپیمایی اقتصادی نیست. ضمن اینکه فعال کردن یک هواپیمای با برد متوسط و طولانی در یک مسیر پروازی با زمان کمتر از یکساعت منجر به استهلاک هواپیما می شود که به لحاظ اقتصادی و بازرگانی به صرفه نیست.

بنابراین نتیجه آنچه که گفته شد این است که برقراری پروازهای فرودگاه‌های مناطق کمتربرخوردار و کم مسافر نیازمند هواپیماهای خاص خود خواهد بود که کاربرد عملیاتی شدن در مسافت های کوتاه را داشته باشند. یکی از این تایپ هواپیماها که در دنیا برای مسیرهای کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، هواپیماهای ATR هستند.

اما خبر خوش برای این مناطق ورود تدریجی این هواپیماها به کشور و رونق پروازهای این فرودگاه ها است. پیش از ظهر امروز ۴ فروند هواپیمای ATR متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) وارد فرودگاه مهرآباد تهران شدند تا آغازی باشد برای توسعه گردشگری داخلی و رونق فرودگاه‌های مناطق کمتر برخوردار.

این چهار فروند هواپیما از مدل ATR72 از سری ۶۰۰ است که در فاصله زمانی ۱۵ دقیقه در باند فرودگاه مهرآباد نشستند.

برد این هواپیماها حداکثر ۱۵۰۰ کیلومتر است که برای سفرهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از مهمترین مزیت‌های این هواپیماها توسعه گردشگری داخلی کشور است.

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی – هما ۲۰ فروند از این نوع هواپیما را خریداری کرد که با ورود ۴ فروند در روز جاری، ۱۶ فروند دیگر طبق گفته مسئولان تا ۲ سال و نیم آینده وارد ناوگان هوایی این شرکت هواپیمایی می‌شوند.

  • آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
  • بله   خیر