درنگ:  نگرانی مشتریان و سپرده گذاران موسسه مالی و اعتباری ثامن در روزهای اخیر تا حدی به اوج خود رسید که فرشاد حیدری معاون نظارت بانک مرکزی در اظهار نظر رسمی اعلام کرد: سپرده گذاران موسسه اعتباری «ثامن» نگران سپرده‌های خود نباشند و حسب نیاز برای دریافت خدمات به این موسسه مراجعه کنند. ضمن آنکه بانک مرکزی همچون گذشته حمایت لازم را از این موسسه و مدیران آن به عمل آورده و در آینده نیز از این موسسه حمایت خواهد کرد.

این اظهار نظر معاون نظارت بانک مرکزی هر چند تا حدی منجر به افزایش اطمینان مشتریان این موسسه شد اما همچنان جو عدم اطمینان مردم از نظام بانکی در سطح شهر وجود دارد. بر هیمن اساس طی چند روز گذشته بعضا شنیده می‌شود که مشتریان موسسه مالی ثامن پس از مراجعه به شعب با واکنش‌های مختلفی از سوی کارمندان و مدیران این موسسه مواجه می‌شوند.

در همین رابطه یکی از سپرده گذاران موسسه مالی و اعتباری ثامن در گفتگو با «درنگ» در خصوص واکنش این موسسه پس از مطالبه سپرده گفت: پس از درخواست بسته شدن حساب از موسسه، یکی از کارمندان این موسسه اعلام کرد که امکان پرداخت کل سپرده را ندارند و فقط می‌توانیم هفته‌ای ۵۰۰ هزار تومان تا زمان تسویه پرداخت کنیم.

در عین حال یکی دیگر از سپرده گذاران می‌گوید: موسسه ثامن نه تنها اصل سپرده را تسویه نمی‌کند بلکه برای دریافت سود نیز اعلام کردند که باید نام خود را در لیستی ثبت کنیم و یک روز بعد برای دریافت سود به شعبه مراجعه کنیم.

اما برای بررسی صحت و سقم این موضوع به یکی از شعب ثامن مراجعه کردیم. پس از آنکه به عنوان یکی از مشتریان ثامن درخواست برداشت کامل سپرده را از کارمند شعبه مربوطه کردیم وی اعلام کرد: پیش از اتفافات اخیر در خصوص موسسه کاسپین، روزانه از طرف بانک مرکزی ۲۰۰ میلیون تومان به شعبه ما (یکی از شعب درجه ۴ ثامن) پرداخت می‌شد اما طی روزهای اخیر روزانه فقط ۱۵ میلیون تومان از طرف بانک مرکزی به شعبه پرداخت می‌شود.

این کارمند موسسه ثامن می‌گوید: با توجه به حجم مراجعه مشتریان برای تسویه حساب یا برداشت بخشی از سپرده خود، این سهمیه ۱۵ میلیون تومانی روزانه باید بین تمام مشتریان تقسیم شود. بنابراین امکان پرداخت وجوه مورد درخواست مشتریان وجود ندارد چرا که باید پاسخگوی تمام مشتریان باشیم.

وی گفت: در یکی از روزهای ۱۰ روز گذشته حدود ۲۰۰ نفر به این شعبه برای دریافت وجه یا بخشی از سپرده خود مراجعه کردند که این ۱۵ میلیون باید به آنها تقسیم شود. بر اساس این گزارش، حال با یک محاسبه سر انگشتی اگر ۱۵ میلیون تومان را بین ۲۰۰ نفر تقسیم کنیم، سهم هر فرد فقط ۷۵ هزار تومان می‌شود.

در همین حین، یکی از مشتریان این موسسه از یکی از کارمندان درخواست دریافت ۱۰۰ هزار تومان از سپرده خود شد که به وی اعلام کردند باید منتظر بماند تا سهمیه امروز بانک مرکزی برسد و سپس در نوبت دریافت بماند. ضمن اینکه کارمند موسسه اطمینانی بابت پرداخت تمام ۱۰۰ هزار تومان را به مشتری نداد.

به دستگاه خودپرداز شعبه هم که مراجعه کردیم گزینه «برداشت وجه» حذف شده بود!

با این وجود، اینکه وضعیت یکی از موسسات دارای مجوز از بانک مرکزی به عنوان عالی‌ترین مرجع نظارت بر فعالیت بانک‌ها و موسسات مالی به این شکل باشد برای مشتریان و سپرده گذاران قابل قبول نیست!

ویدئویی که یکی از کاربران درنگ در این زمینه برای ما ارسال کرده است را در زیر ببینید. از اینکه این ویدئو کیفیت تصویر و صدای مطلوبی ندارد پوزش می‌طلبیم. انتشار این ویدئو تنها به دلیل مستند شدن گزارش مذکور است.

درنگ آمادگی دارد پاسخ مسئولان بانک مرکزی و موسسه اعتباری مالی ثامن درباره این گزارش را منتشر کند.