درنگ : جمعه سیاه هم در چند سال اخیر به لیست مراسم وارداتی کشور ما اضافه شد؛ مثل ولنتاین و هالووین … پیش از این در مطلبی به مناسبت‌های وارداتی به تقویم ایرانی‌ها اشاره شده بود. اما با توجه به استقبال ویژه مردم از حراجی‌های فروشگاه‌ها در روز جمعه سوم آذرماه، اشاره‎ای به جمعه سیاه و دلیل به وجود آمدن آن در امریکا می‎کنیم تا حداقل کسانی که می‎خواهد از این به بعد بیشتر از این رویداد استقبال کنند، کمی هم درباره‎‏اش بدانند.

 

 

جمعه سیاه یا بلک فرایدی مربوط به امریکا است و به روز بعد از عید شکرگزاری گفته می‏‌شود. در توضیح ساده آن در بسیاری از سایت‎ها آمده که بعد از خوردن بوقلمون روز شکرگزاری و تماشای مسابقات فوتبال، نوبت به خرید کردن می‌‏رسد.

اما واقعیت این است که در امریکا این روز را نویدی برای از راه رسیدن فصل خرید و آماده شدن برای سال نو می‌دانند. روزی که آخرین جمعه ماه نوامبر است و در آن مشتریان زیادی در صفوف طولانی برای خرید محصولات با قیمت‎هاتی مناسب می‌‏ایستند.

در امریکا جمعه روز کاری است اما بسیاری از کارفرماها هم این روز و شرایط خاصش را درک می‎کنند و با درخواست مرخصی کارمندان برای خرید کردن مخالفت نمی‎کنند.

جمعه سیاه اما از سال ۲۰۰۵ به بعد هر سال پررنگ‏تر شده است. در این روز در امریکا فروشندگان مغازه‎هایشان را زودتر باز می‏‌کنند و برخی از بعداز ظهر روز عید شکرگزاری تا فردا شب مغازه‌ها را نمی‏‌بندند. در این مدت آن‌ها پیشنهادهای ویژه و تخفیف‌های فوق‎العاده‏ای برای مشتریان در نظر می‎گیرند.

  مناسبت‌های وارداتی به تقویم ایرانی‌ها را بشناسید | جمعه این هفته خبری است؟

 

 

اما چرا نامش جمعه سیاه است؟ دو توضیح درباره این نامگذاری وجود دارد که یکی دلیلی مثبت و دیگری منفی دارد.

در تاریخ آمده نامگذاری این روز شروعش از فیلادلفیا و اواسط دهه ۶۰ میلادی بوده است. بیشتر هم رانندگان اتوبوس و نیروهای پلیس به آن نام جمعه سیاه را داده‎اند. دلیلش ترافیک سنگین روز بعد از عید شکرگزاری بوده که باعث بسته شدن خیابان‌ها به خاطر هجوم مشتریان به سمت مغازه‎ها بوده است. این رویداد در تاریخ امریکا جنجال‎سازی‌‎های زیادی هم داشته است. برای مثال بارها درگیری بین پلیس و دزدان اجناس مغازه‌‎ها منجر به تیراندازی شده است. بارها هم مردم با یکدیگر درگیر شده‌اند و کار را برای نیروهای امنیتی و پلیس سخت کرده‌اند.

در توضیح مثبت این روز که از اواسط دهه ۸۰ میلادی اشاره به آن بیشتر شده این طور آمده که حسابداران برای نشان دادن وضعیت اقتصادی بحرانی و ضرر مالی از جوهر رنگ قرمز استفاده می‏‌کنند، این در حالی است که جوهر مشکی برای نشان دادن میزان سود و منفعت یک کمپانی، مغازه، فروشگاه یا … به کار می‌‏رود. این روز روزی است که خرده‎فروشان برای فروش زمستانی و سال نو آماده می‏‌شوند و شروعش هم با سودی است که از فروش این روز به آن‎ می‎‏رسند. در واقع به خاطر جوهر مشکی به این روز جمعه سیاه گفته می‏‌شود.

اما دو رویداد مشابه دیگر هم هستند که در سال‌های اخیر جایگاه ویژه خودشان را در میان مردم به دست آورده‎اند که احتمالا آن‌ها هم به زودی به عنوان یک فرهنگ وارداتی پا به ایران می‌گذارند!

سایبر ماندی (Cyber Monday)

بسیاری از افراد با توجه به این که جمعه در امریکا روز کاری است نمی‎توانند فرصت مناسبی برای خرید به دست آورند یا به خاطر شلوغی بیش از اندازه موفق به خرید اجناس مورد نیازشان نمی‌‏شوند. به همین دلیل در روز دوشنبه، فردای روز تعطیل و آخر هفته در امریکا، وب‎سایت‎های مربوط به فروش تخفیف‎‌هایی ویژه و پیشنهادهایی خاص برای مشتریان دارند و افراد می‏‎توانند از این روز هم برای خرید استفاده کنند.

گیوینگ تیوزدی (GivingTuesday)

تاسیس این روز مربوط به سال ۲۰۱۲ است. این روز روزی برای سخاوتمندی و انجام امور بشردوستانه است. اولین سه‌شنبه بعد از عید شکرگزاری سازمان‌ها، صنعتگران، افراد سرشناس کمک‎هایشان را تقدیم خیریه‎ها و بنیادهایی می‎کنند تا به دست نیازمندان برسد. گاهی هم به کسانی که خودشان می‏‌شناسند کمک می‎کنند. راهی بسیار زیبا برای رفتن به استقبال سال جدید که باید امیدوار باشیم این مناسبت خاص هم به ایران راه پیدا کند.

با وجود فرهنگ غنی ما ایرانیان و داشتن مراسم مختلف متاسفانه مراسم غربی درسال‌های اخیر نفوذی نرم به کشورمان داشته‌اند که گاه موجب کمرنگ شدن مناسبات خودمان شده است.