درنگ :  بلومبرگ نوشت: نفتکش سانچی حامل یک میلیون بشکه میعانات از ایران به مقصد کره جنوبی بوده که قابلیت اشتعال بالایی داشته و در تولید پتروشیمی استفاده می‌شود. این نفتکش روز شنبه با یک کشتی باربری چینی برخورد کرد که بر اثر این برخورد بلافاصله آتش گرفت و ۳۲ خدمه این کشتی ناپدید شدند.

طبق اعلام گارد ساحلی کره جنوبی که در عملیات امداد و نجات حضور دارد، این نفتکش همچنان در آتش می‌سوزد و محموله آن باعث ادامه این آتش‌سوزی شده است.

یک مقام گارد ساحلی کره جنوبی اظهار کرد: میعانات نسبت به نفت خام یا سوخت قابل اشتعال‌تر بوده و بخشی از محموله این نفتکش به جای راه یافتن به دریا، خواهد سوخت.

وی در ادامه افزود: هر گونه صدمات محیط زیستی ناشی از این سانحه رصد می‌شود.

با این‌همه در حالی که محموله این نفتکش شعله‌ور است، گازهایی که از آن متصاعد می شوند، فوق‌العاده سمی هستند در نتیجه پرسنل امدادرسانی نمی‌توانند به راحتی نزدیک این کشتی فعالیت کنند.

طبق اعلام وزارت حمل و نقل چین، شرایط جوی و دریا در این منطقه نیز مانع عملیات امدادرسانی شده‌اند.

اگر همه محموله این نفتکش به جای سوختن وارد دریا می‌شد، این آلودگی به یکی از بزرگترین آلودگی‌های ناشی از یک نفتکش سانحه دیده در طی پنج دهه گذشته تبدیل می‌شد.

محموله حدود ۱۵۰ هزار تنی داخل نفتکش سانچی بسیار بزرگتر از محموله ۳۵ هزار تن نفت خام است که از کشتی اکسون والدز در نزدیکی آلاسکا به دریا راه یافت. این آلودگی نفتی در سال ۱۹۸۹ به نابودی هزاران گونه دریایی و صدمات محیط زیستی بلندمدت منجر شد.

نفتکش سانچی که با کشتی «سی اف کریستال» در حدود ۱۶۰ مایل دریای سواحل شانگهای برخورد کرد، در خطر انفجار و غرق شدن قرار دارد. این در حالی است که چین، کره جنوبی و آمریکا همچنان به عملیات جست‌وجو برای یافتن خدمه این کشتی که ۳۰ ایرانی و ۲ بنگلادشی بودند، ادامه می‌دهند.

پیکر یکی از این ملوانان روز دوشنبه پیدا شد. همه خدمه کشتی باری «سی اف کریستال» که حامل غله از آمریکا به چین بود، نجات پیدا کرده‌اند.

به گفته سخنگوی شرکت «هانوا توتال پتروشیمی» که خریدار محموله سانچی بود، ارزش این محموله حدود ۶۰ میلیون دلار بوده است.

  فیلم | آتش‌سوزی نفتکش ایرانی در آب‌های چین

سخنگوی شرکت ملی نفتکش اعلام کرد: پیکر پیدا شده ایرانی بوده است

محسن بهرامی سخنگوی شرکت ملی نفتکش با بیان این‌که احتمال کمی وجود دارد که چند تن از پرسنل در انبار نفتکش محبوس شده باشند، گفت: جسدی که روز گذشته پیدا شد به بندر شانگهای رسیده طبق بررسی‌های اولیه ایرانی بوده است.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش با تاکید بر این‌که عملیات جست‌وجو به شدت ادامه دارد، گفت: سعی شده از طرق مختلف به چین برای تسریع عملیات فشار آورده شود. یکی از نفرات باتجربه شرکت ملی نفتکش توانسته روی کشتی آتش‌خوار چینی مستقر شود و عملیات اطفاء حریق را از نزدیک بررسی کند.

بهرامی ادامه داد: با اطفاء حریق این فرصت پیش خواهد آمد که افرادی روی نفتکش مستقر شوند تا داخل کشتی بررسی شود. در حال حاضر ما هیچ اطلاعی از داخل نفتکش نداریم.

وی از تحقیق و تفحص از پرسنل کشتی چینی خبر داد و گفت: کشتی چینی به زوشان چین که برسد مراحل تحقیق و مصاحبه از پرسنل آن آغاز خواهد شد.

اختلاف نظر بین ایران و چین در مورد اطفاء حریق

سخنگوی شرکت ملی نفتکش در پاسخ به این سوال که آیا طرف چینی همکاری لازم را برای اطفاء حریق می‌کند یا خیر، پاسخ داد: اختلاف نظرهایی بین تیم چینی و ایران وجود دارد. چینی‌ها حجم آتش و وجود مواد فرار را مطرح می‌کردند که تا شعاع چندصد متری و حتی چندهزار متری می‌رود و ریسک اطفاء حریق را بالا می‌برد، اما نظر ایران با توجه به این‌که تجربه جنگ و آتش سوزی کشتی‌ها را داشته این است که خطر مرتفع شده است.

بهرامی با بیان این‌که چینی‌ها دست به عصا و با احتیاط عمل می‌کنند، اظهار کرد: چینی‌ها بحث انفجار را مطرح می‌کنند. باید گفت طول کشتی ۲۷۴ متر بوده و حریق بزرگی رخ داده است. در این مورد ایران و چین اختلاف نظر دارند، اما ما فشار را از طریق همه ارگان‌ها به چین اعمال می‌کنیم و چین را ترغیب خواهیم کرد.

جدا شدن یکی از قایق‌های نجات از نفتکش

سخنگوی شرکت ملی نفتکش با بیان این‌که نفتکش دارای دو قایق نجات در دو طرف بوده است، اظهار کرد: با توجه به عکس‌ها باید گفت قایق نجات سمت چپ سوخته است، اما قایق نجاتی که در سمت راست نفتکش و همان سمتی که نفتکش آتش گرفته قرار داشته است برعکس مشهود نبود و این احتمال وجود دارد که پرسنل از این قایق استفاده کرده باشند.

بهرامی ادامه داد: در صورتی که از قایق استفاده کرده باشند تا دو ماه ذخیره دارند و می‌توانند زنده باشند. البته استفاده از قایق نجات زمانبر است، اما ما پیگیر احتمالات هستیم.

وی با اشاره به پیکر پیدا شده گفت: پیکر پیدا شده لباس ضخیمی به تن داشت که به جز صورت همه بدن را در بر می‌گیرد. پوشیدن این لباس زمانبر است و نشان می‌دهد شاید فرصت کافی برای فرار وجود داشته است.

پیشنهاد کمک از سوی یک شرکت آمریکایی

سخنگوی شرکت ملی نفتکش به این سوال که آیا از آمریکا پیشنهاد کمک شده است یا نه، اظهار کرد: در این موضوع نباید مسائل سیاسی مدنظر قرار بگیرد یک شرکت آمریکایی و نه دولت آمریکا پیشنهاد کمک داده است، اما بررسی‌هایی که انجام دادیم نشان داد این شرکت در نزدیکی محل وقوع حادثه امکاناتی ندارد.

مذاکره با ژاپنی‌ها برای اطفاء حریق

بهرامی از مذاکره ایران با ژاپن خبر داد و گفت: ایران از ژاپن درخواست کرد که به دلیل نزدیکی به وقوع حادثه در فرآیند اطفاء حریق کمک کند. این حادثه در ۱۶۰ مایلی شرق ساحل شانگهای، ۱۸۰ مایلی جنوب کره و ۳۶۰ مایلی شمال تایوان رخ داده است.

تکذیب خبر دریافت سیگنال از مفقودین

وی در ادامه با اشاره به برخی اخبار مبنی بر این‌که سیگنال‌هایی از سوی سه نفر از مفقودین دریافت شده است، گفت: مراکز معتبر و رسمی برای اطلاع‌رسانی در این مورد وجود دارند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد مرکز جست‌وجوی دریای چینی اطلاع‌رسانی خواهد کرد. خیلی بعید است که ایران با ۶۰۰۰ مایل فاصله بتواند چنین خبری داشته باشد.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش ادامه داد: در ابتدای حادثه هم خبری منتشر شد مبنی بر این‌که فردی از مفقودین با خانواده‌اش تماس گرفته است که این خبر صحت نداشته است.

وضعیت کشتی متعادل‌تر شده است

سخنگوی شرکت ملی نفتکش در ادامه با بیان این‌که شرایط کشتی تا حدودی متعادل‌تر شده است، افزود: کشتی انحراف ۲۵ درجه‌ای به سمت راست داشت که در حال حاضر به حالت عمود برگشته است.

وی با تاکید بر این‌که نمی‌توان در حال حاضر علت قطعی این موضوع را اعلام کرد، گفت: هنوز به همکاران دسترسی نداریم. برای علت این حادثه واژه‌های عجیب و غریب به کار می‌برند که برای ما تعریف علمی ندارد. بهترین مرجع جعبه سیاه است که باید صبر کنیم.

بهرامی ادامه داد: اطلاعات و علت حادثه حتما اعلام می‌شود، زیرا علت آن برای بیمه‌ها مهم است. کشتی سانچی در سال ۲۰۰۸ ساخته شده بود و از بهترین کشتی‌های ناوگان در دنیا بود.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش در مورد پرچم نفتکش که متعلق به پاناما بوده است توضیح داد: پرچم برخی کشتی‌ها به علت مارکتینگ تغییر می‌کند. ایران اداره کننده این کشتی بوده است.

وی در مورد بیمه کشتی توضیح داد: بیمه شخص ثالث و آلوده سازی کشتی توسط یک شرکت معتبر انگلیسی و بیمه بدنه و تجهیزات کشتی توسط یک شرکت اسکاندیناوی صورت گرفته بود. محدوده بار به صورت FOB بوده است هنگامی که بار روی کشتی قرار می‌گیرد فروشنده تعهدی در قبال آن ندارد.

دستور مستقیم رییس جمهور برای پیگیری وضعیت مفقودین

سخنگوی شرکت ملی نفتکش از دستور مستقیم ریاست جمهوری برای پیگیری وضعیت مفقودین خبر داد و گفت: این دستور به وزارتخانه‌های امور خارجه و نفت ابلاغ شده است.

آخرین خبرها از وضعیت سه دانشجو پس از حادثه نفتکش ایرانی

دکتر حسین سهولی‌زاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارک از تلاش این دانشگاه برای اطلاع از سرنوشت نامعلوم دانشجویان واحد خارک در حادثه نفتکش ایرانی خبر داد.

وی افزود: دانشجویان رشته مهندسی دریانوردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارک به نام های سعید دهقان، پوریا عیدی و سجاد عبدالهی به عنوان بورسیه در شرکت ملی نفتکش ایران مشغول کار بوده و متاسفانه در این نفتکش حضور داشته‌اند.

مشاهدات قایق عبوری از سانحه برخورد نفتکش ایرانی

رویترز نوشت: وزارت حمل و نقل چین در بیانیه‌ای اعلام کرده شرایط جوی نامساعد از جمله بادهای شدید، بارندگی و موج‌هایی به بلندی سه متر مانع تلاش‌ها برای اطفای آتش و جست و جو برای ۳۱ خدمه مفقود این نفتکش شده است.

دو مقام کره جنوبی اظهار کردند: شعله‌های آتش تیم امداد و نجات گارد ساحلی کره جنوبی را ناچار کرده در فاصله سه مایلی (۴.۸ کیلومتری) این نفتکش مستقر شوند.

شبکه تلویزیونی CCTV چین روز دوشنبه تصاویری را منتشر کرد که نشان می‌داد دودهای سیاهی از نفتکش سانچی به هوا برمی‌خاست.

کشتی باری «سی اف کریستال» که با نفتکش سانچی برخورد کرد، صدمه اندکی دید و طبق گزارشی که خبرگزاری شینهوا در حساب توییتری خود ارسال کرد، ۲۱ خدمه این کشتی باری که همگی تبعه چین بودند، توسط قایق ماهیگیری که شب شنبه از نزدیکی محل سانحه عبور می کرد نجات پیدا کردند.

شو تینگون ملوان این قایق ماهیگیری گفت: آتش بسیار شدید بود و انفجارهایی مانند بمب با صدای مهیبی به گوش می‌رسید.

طبق گزارش شینهوا، این کشتی ماهیگیری از استان ژیجیانگ به جست و جوی بازماندگان نفتکش پرداخت اما به دلیل آتش سوزی نتوانست به حد کافی به آن نزدیک شود.

ژنگ لی، ناخدای قایق ماهیگیری گفت: هر کسی در این شرایط به کمک می‌رود.