درنگ: پروژه سه گانه امنیت «سیستم رانندگی خودکار»، «کنترل چهارراه‌ها»، سیستم تشخیص حیوانات ” تلاش اخیر برند سوئدی است که در راستای هدف نهایی شرکت یعنی به حداقل رساندن کشته و زخمی ها در استفاده از نسل جدید ولوو ۲۰۲۰ است .

هدف تکنولوژی رانندگی خود مختار این است که رانندگان را از رانندگی در صف های ترافیکی راحت کنند . اینگونه که کنترل سرعت ، ترمز و فرمان اتومبیل را در دست میگیرد و با توجه به اطلاعات دوربین ها و سنسورهای موجود در قسمت جلو و عقب خودرو ، به رانندگی در یک لاین میپردازد . بطور مثال اگر خودرو جلویی در جهتی منحرف شود ، ولوو نیز به گونه ایی تغییر مسیر میدهد تا با آن برخورد نکند.

فدریک لوندهام ، مسئول پیشرفت دادن عملکرد امنیتی ولوو :

” این عملکرد به طرز قابل ملاحظه ای می تواند زندگی رانندگان را راحت تر کند ، با وجود این تکنولوژی راننده هر زمانی که اراده کند میتواند کنترل ماشین را بدست بگیرد و در واقع تصمیم گیرنده نهایی خود راننده است.”

سیستم کنترل چهار راه به این دلیل طراحی شده است تا از تصادفات ناشی از عبور ماشین ها از چراغ قرمز و یا عدم توجه به علامت ایست را به حداقل برساند . سنسور های موجود در خودرو تصویر کاملی از ترافیک را دارند و همزمان به سیستم ترمز ماشین متصل هستند، که در صورت ایجاد خطر ناگهانی اقدامات

لازم را انجام میدهد.

ولوو برای اینکه بتواند با توجه به شرایط ترافیکی هر منطقه و یا نوع رانندگی آنها و بطور کلی با توجه به مارکت های متفاوت سیستم های خود را کالیبره کند ، این تکنولوژی را در بیش از هزاران کیلومتر از ترافیک های سراسر دنیا-مثل خیابان های بانکوک- تست میکند .

همچنین ولوو طرح هایی برای پیشرفت امنیت خودرو در نواحی خارج شهر نیز دارد . به طور مثال سیستم تشخیص پیاده ایی طراحی شده است ، که طی آن اگر انسان یا حیوانی بطور ناگهانی در مسیر حرکت خودرو قرار بگیرد ، بصورت اتوماتیک ترمز کرده یا تغییر مسیر میدهد .

در سال ۲۰۱۰ ،در کشور سوئد ۷۰۰۰ تصادف با گوزن شمالی گزارش شده و این مقدار برابر است با آمار تصادفات با کانگوروها در نیوزلند در دوره مشابه .

یک مطالعه در دانشگاه Umea نشان میدهد که ۲۳% از مرگ و میر جاده ایی در سوئد در بین سالهای ۲۰۰۳-۲۰۱۰ بدلیل انحراف رانندگان از جاده به منظور جلوگیری از برخورد با گوزن شمالی اتفاق افتاده است.

این در حالی است که در آمریکا هر سال ۲۰۰ نفر بدلیل برخورد با حیوانات بویژه آهوی کوهی کشته میشوند.

بهمین دلیل هدف اولیه ولوو این است که بطور کامل از برخوردهای جاده ایی با حیوانات جلوگیری کند ، و همه این موارد در کنار سیستم های امنیتی موجود در خودرو میتواند موجب کاهش تلفات جاده ایی باشد .

این سیستم در حال حاضر قابلیت تشخیص حیوانات بزرگ مثل گوزن شمالی،کره اسب،اسب،گله گاو را دارد ولی علی هدایتی، مدیر ایرانی تست فنی سیستم های ایمنی فعال ولوو در مصاحبه با  ABC Newsگفته که “طرز حرکت غیرعادی کانگوروها باعث می‌شود سیستم کاملاً کارایی خود را از دست دهد. دلیل اصلی مشکل یاد شده این است که خودرو از سطح زمین به عنوان نقطه رفرنس خود استفاده می‌کند و زمانی که پای حیوان از سطح زمین برداشته می‌شود حسگر مربوطه نمی‌تواند فاصله را تشخیص دهد. اول از همه ما باید شروع به شناسایی کانگورو بکنیم. ما می‌فهمیم که یک انسان چگونه راه می‌رود زیرا راه رفتن همه یکسان نیست. افراد قدبلند با کوتاه‌قد طرز راه رفتن متفاوتی دارند. همین روش درباره کانگوروها نیز صدق می‌کند.”

با توجه به معرفی قریب‌الوقوع خودروهای خودران، علی هدایتی می‌گوید حل مشکل کانگوروها قبل از معرفی خودروهای خودران حیاتی است .