درنگ: دکتر محمدصادق کرمانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی

من تقریبا همه چیز می‌خورم. برخی از دوستانم فوق‌العاده در خوردن وسواسی هستند. همبرگر، پیتزا، پاستا … من اهل شکایت نیستم! حتی با فکر کردن به این غذاها هم گرسنه‌ام می‌شود.

اما وقتی باردارید و برای دو نفر غذا می‌خورید اوضاع فرق دارد. تخم‌مرغ و گوشت نپخته تبدیل به نه‌های بزرگ می‌شوند و دیگر باید مواظب آنچه می‌خورید باشید. گوشت ماهی اگر پخته هم باشد ممکن است برایتان مشکل به وجود بیاورد و از این رو بسیاری از ماهی‌ها برای خانم‌ها توصیه نمی‌شوند.

حتی شاید مقدار طول بکشد عادت چای و قهوه خوردنتان را کنار بگذارید، مقدار اضافی کافئین برای مادر و کودک خطرناک است.

با این حال غذاهای زیادی برای انتخاب دارید، آجیل، ماست، لوبیا و عدس و گوشت بدون چربی میل کنید.

حدود نیمی از خانم‌ها در طول بارداری از مقدار توصیه شده بیشتر وزن اضافه می‌کنند. در دوران بارداری اشتها بالا می‌رود، بنابراین خانم‌های باردار را نمی‌توان برای گاهی پرخوری کردن سرزنش کرد.

اما اگر وزن زیادی اضافه کنید ممکن است هنگام زایمان برایتان مشکل به وجود بیاید و بعد از به دنیا آمدن کودک نیز کاهش وزن برای مادر دشوار شود.

خانم های باردار مرتبا نگران انتخاب‌های غذایی خود طی این دوران هستند.

اما در طول بارداری چه چیزی بخوریم

ابتدا خوب‌ها را می‌گوییم و مطمئن شوید تا جایی که می‌توانید از این غذاها در دوران بارداری میل کنید:

آوکادو، ماهی‌های پرچربی که در زمان بارداری مورد تایید هستند، سبزیجات برگدار، آجیل‌ها، لوبیا و عدس، ماست، بلغور جو دو سر، گوشت‌های کم چرب

چه چیزهایی نخوریم

مطمئن شوید از غذاهایی که در ادامه می‌‌آید پرهیز کنید چون خوردن آنها برای خانم‌های باردار خطرناک اعلام شده است.

تخم‌مرغ نیمه پخته یا نپخته، گوشت نیمه پخته، الکل، ماهی و سوشی خام، مقدار اضافی کافئین تا ۱۵۰ میلی گرم در روز مشکلی ندارد، برخی از انواع ماهی‌های پخته شده، هر چیز غیرپاستوریزه‌ای آب میوه، پنیر، شیر و غیره.

تحقیقی در سال ۲۰۱۰ نشان داد، ۴۸ درصد از خانم‌ها در دوران بارداری بیش از مقدار توصیه شده وزن اضافه می‌کنند و این منجر به بروز مشکلات در هنگام زایمان می‌شود؛ همچنین خطر بیشتری کودک را تهدید می‌کند. این خانم‌ها در دوران پس از زایمان نیز سخت‌تر وزن اضافه شده را کم می‌کنند.

تعداد زیادی از خانم‌های باردار بسیاری از مواد مغذی مورد نیازشان در روز را نمی‌خورند. ۱۰۰ درصد خانم‌های باردار به اندازه کافی آهن، ۷۹ درصد به اندازه کافی کلسیم و ۹۷ درصد به اندازه کافی فولات دریافت نمی‌کنند.