درنگ: سودابه گلشنی کارشناس ارشد ادبیات فارسی و طراح پارچه و لباس تن‌پوش سنتی هزار و یکشب است. این تن پوش که بیشتر در فضای مجازی و شوهای فصلی کارهای حود را ارائه می‌کند در میان مخاطبان اینستاگرام یکی از صفحه‌های پرطرفدار است به طوری که ۲۰ هزار و ۶۰۰ نفر فالوور دارد که روزانه از این صفحه بازدید و از محصولات آنها خرید می‌کنند.

گلشنی درباره پیشینه فعالیت خود در این عرصه به درنگ گفت: ما از سال ۸۷ شروع به کار در این زمینه کردیم، ابتدا با کارهای هندی شروع کردیم چون رنگ، طرح و زیبایی پارچه‌ها و لباس‌های هندی خیلی ما را جذب کرده بود ولی بعد از مدتی تصمیم گرفتیم به فرهنگ و هنر خودمان رو بیاوریم و دریافتیم در لباس اقوام خودمان می‌توان رنگ‌ها و طرح‌های بسیار متنوع و مختلفی را پیدا کرد. بنابراین برند «ویشنو» بعد از یک مشاوره و هماهنگی به برند هزار و یکشب تبدیل شد.

این طراح لباس تصریح کرد: برند «هزار و یکشب» در واقع یادآور فرهنگ، قصه و مفاهیم ایرانی است که به ذهن متبادر می‌شود و در خود کلمه هزار و یکشب نوعی جذابیت مجیک‌وار یا تصویری وجود دارد.

وی اضافه کرد: من سال‌های سال کار نقاشی کرده‌ام بنابراین با رنگ و طرح و همه اینها آشنا بودم اما کار پارچه را با چاپ ارائه کردیم آن هم چاپی که نقش و نگارهای ایرانی دارد اما نه لزوما آن چیزی که همه جا مرسوم است مثل بته جقه و یا المان‌هایی که خیلی در طرح و نقش ایرانی دیده می‌شود. ما به این فکر کردیم که چرا از داستان‌ها و قصه‌های ایرانی، نقش‌هایی را انتخاب نکنیم و آنها را روی پارچه‌ها نیاوریم تا هم المانی مخصوص خودمان باشد و هم به نوعی ارائه داستان‌ها و قصه‌های ایرانی باشد.

وی افزود: در واقع یکی از مهم‌ترین المان‌هایی که در کارهایمان استفاده کردیم این بود که از قصه‌های هزار و یکشب نقش سندباد را از کتاب عجایب المخلوقات که یک کتاب بسیار قدیمی از داستان‌های ایرانی است، پیدا کرده و آن را به گروه چاپمان دادیم که متشکل از یک گروه ۲ نفره به نام‌های الناز مجیدی و نازنین سلطانی است که طراحی چاپ روی پارچه و لباس را در دانشگاه هنر خوانده‌اند. آنها برای ما روی پارچه این طرح را پیاده و ما آن را به مانتو تبدیل کردیم.

این طراح لباس، طراحی لباس در برند هزار و یکشب را شامل چند ویژگی مهم دانست و افزود: اول از همه اینکه ما در این برند سعی می‌کنیم پارچه‌هایی را انتخاب کنیم که ایرانی هستند و کیفیت بالایی دارند. این موضوع خیلی زمان‌بر است. در واقع باید مدتی بگردیم تا پارچه‌هایی که کیفیت بالایی داشته باشند و در هنگام شستشو رنگ ندهند یا آب نروند را پیدا کنیم. برای همین گاه ما چندین ماه دنبال پارچه ای می‌گردیم که هم ایرانی باشد برای اینکه ما اعتقاد داریم باید به تولید ملی کمک کنیم و هم جنس خوبی داشته باشد و مشکلی برای مشتری ایجاد نکند. دوم اینکه ما خیلی به قیمت اهمیت می‌دهیم و با اینکه فروش اینترنتی و مجازی داریم ولی نکته مهم که همواره مدنظر قرار می‌دهیم این است که اصلا قیمت را بالا نبریم. با اینکه تولیدمان انبوه نیست، تمام سعی‌مان را در این زمینه انجام داده‌ایم تا گروه شهری متوسط  هم امکان خرید داشته باشند.

طراح لباس هزار و یکشب یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هنری این برند را در نظر گرفتن بعد نوستالژیک در این محصولات عنوان کرد و گفت: سعی داریم کار ما به گونه‌ای باشد که یک امر نوستالژیک نه خیلی دور را به ذهن متبادر کند که ما در چند دسته این نوستالژی را می‌گنجانیم. یکی طراحی لباس و دیگری شکل پارچه و طرح آن. ما حتی این نوستالژی را که ممکن است در طرح لباس‌هایی که در دهه ۶۰ و ۷۰ در سریال‌ها بوده مثل آنشرلی، خانم مارپل، قصه‌های جزیره و … در طراحی کارهایمان استفاده کنیم تا به نوعی یادآور خاطرات آن دوران باشند. در پارچه‌ها هم ما این نوستالژی را اغلب داریم که مربوط به لباس‌هایی است که زنان ما در دوره‌های مختلف می‌پوشیدند برای مثال در دهه ۵۰ لباس‌های گل گلی مد شده بود که مادربزرگم که در دهه ۴۰ خانم جوانی بوده دیدن این پارچه‌ها برایش نوعی نوستالژی محسوب می‌شود. نکته دیگر اینکه ما در طراحی چاپ پارچه‌ها از گرینه‌هایی استفاده می‌کنیم که علاوه بر اینکه فرهنگ ایرانی را به ذهن متبادر می‌کنند کمی هم نوستالژیک هستند. با اینکه شازده کوچولو یک المان ایرانی نیست اما به شدت نوستالژیک است.

سودابه گلشنی با بیان اینکه شعار ما این است که «کار ما تجارت نیست؛ هنر است»، افزود: سعی ما بیشتر ترویج هنر و ادبیات است و مفهوم ادبیات را در کارهایمان تلقیق می‌کنیم. ما در کارهای چاپی‌مان از داستان‌های کهن استفاده می‌کنیم و طرح‌هایی را می‌زنیم که آن داستان‌ها را به ذهن مخاطب متبادر کند. در واقع چون خودم دانش آموخته ادبیات هستم همیشه دغدغه‌ام این بود که ادبیات را با هنری تلفیق کرده و طوری ارایه دهم که با آدم‌های اطراف ما ارتباط برقرار کند. در نهایت به اینجا رسیدم که در تولید محصولاتمان که پوششی برای بانوان است از ادبیات بهره ببرم که به این آثار دست یافتم.

نام طرح: شازده کوچولو

 

نام طرح: بوستان ۲

 

نام طرح: افسانه سندباد

 

نام طرح: گل ماه

نام طرح: شازده کوچولو

 

نام طرح: شازده کوچولو

 

نام طرح: گلابتون

 

نام طرح: گلابتون

 

  • آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
  • بله   خیر