علی ناظری در گفتگو با درنگ، درباره آسیب‌‌زا بودن تبلیغات اتوبوس‌های بی آر تی برای مسافران که همچون زندانیان در اتوبوس زندان گرفتار شده‌اند گفت: در درجه اول باید به نصب تبلیغات در مکان‌های عمومی توجه کرد. شاید برچسب‌های تبلیغاتی بر روی شیشه‌های اتوبوس‌ متناسب با قواعد و قوانین راهنمایی و رانندگی باشد اما از دیدگاه روان‌شناختی این کار صحیح نیست.

تهدید سلامت روانی و جسمی شهروندان با تبلیغات شتاب‌زده

وی با بیان اینکه تبلیغات روی شیشه اتوبوس‌ها، مانع دید مسافران شده است، تاکید کرد: به علت پوشیده شدن پنجره اتوبوس‌ها با پوسته کلفت تبلیغات، نور کافی به داخل اتوبوس منعکس نمی‌شود. از این رو مسافران قادر به تشخیص ایستگاه‌های مورد نظرشان نیستند همین امر، سلامت روانی مسافران را به مخاطره می‌اندازد.

این روان‌پزشک به اثرات مخرب تبلیغات اتوبوسی برای رانندگان سایر وسایل نقلیه اشاره کرد و گفت: این تبلیغات نه تنها برای مسافران اتوبوس ناراحت کننده و غیرقابل تحمل است بلکه توجه سایر رانندگان و عابران پیاده را به خود جلب می‌کند که بسیار خطرناک است.

  متولیان تبلیغات اتوبوس‌ها از مردم عذرخواهی کنند | حقوق شهروندی پایمال شده است

چرا نور خورشید را از مردم می‌گیرید؟

ناظری اظهار کرد: مسئولان طرح تبلیغ اتوبوس‌ها در کنار درآمدزایی باید کاری کنند که اثرات منفی این قبیل تبلیغات کمتر از اثرات مثبت آن باشد.

وی درباره اهمیت نحوه تبلیغات از دیدگاه روانشناختی توضیح داد: بر اساس این دیدگاه، محدود شدن نقطه دید، کاهش نور و ندیدن نمای محیط بیرونی برای مسافران در اتوبوس، آسیب‌زا است.

  جولان زندان‌های متحرک در خیابان‌های تهران | تبلیغات شهری علیه حقوق شهروندی
  • آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
  • بله   خیر