یک منبع آگاه در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در گفتگو با درنگ با اشاره به تعلیق پروازهای عربستان، امارات و مصر به قطر گفت: در صورت بسته شدن فضای این کشورها بر روی قطر، قطعا تنها کریدور هوایی پروازهای قطر به مقاصد بین المللی استفاده از فضای آسمان جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: تا پیش از بسته شدن مسیرهای هوایی عربستان بر روی قطر، پروازهای شرکت‌های هواپیمایی قطر از فضای عربستان برای اتصال به مصر و از آنجا به سمت کشورهای شمال آفریقا استفاده می‌کردند.

این منبع آگاه در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: علاوه بر این پیش از قطع روابط این کشورها، شرکت‌های هواپیمایی قطری برای دسترسی و اتصال اروپای شمالی، اروپای میانی و کشورهای آتلانتیک شمالی از فضای آسمان بحرین، کویت و عراق استفاده می‌کردند اما در حال حاضر مجبور هستند از فضای ایران به سمت ترکیه بروند و از آنجا به اروپای شمالی، اروپای میانی و آتلانتیک شمالی دسترسی پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین مقاصد شرکت‌های هواپیمایی قطر به سمت شاخ آفریقا است گفت: آنچه بعد از اتفاقات اخیر شرکت‌های هواپیمایی قطر را با مشکل مواجه می‌کنند دسترسی به شمال آفریقا است و با توجه به اینکه کشور مصر هم یکی از کشورهای تحریم کننده قطر در بخش استفاده از فضای این کشور است، مشکلات قطر را برای دسترسی به آفریقا بیشتر می کند.

این منبع آگاه در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: بنابراین شرکت‌های هواپیمایی قطر برای دسترسی به شمال آفریقا یا باید از فضای مسقط و از پایین کشور یمن به مقصد شمال آفریقا دسترسی پیدا کنند یا از فضای ایران که با توجه به اینکه یمن هم اعلام کرده مسیرهای هوایی خود را به روی قطر می بندد بنابراین تنها مسیر دسترسی پروازهای قطر به شمال آفریقا از مسیر کشورمان است. بدین ترتیب که از ایران به سمت مسقط و از آنجا به شمال آفریقا پرواز کنند که این مسیر برای آنها طولانی تر از مسیر یمن است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به طور میانگین در شبانه روز ۹۵۵ پرواز عبوری از آسمان ایران انجام می‌شود، در پاسخ به این سوال که در صورت سرریز پروازهای عبوری قطر به فضای آسمان ایران چه میزان پرواز عبوری به پروازهای فعلی اضافه می‌شود گفت: در حال حاضر بخشی از ۹۵۵ پرواز عبوری فعلی از فضای ایران مربوط به پروازهای شرکت های هواپیمایی قطر است اما در صورت انتقال پروازهای عبوری شرکت‌های قطری به ایران برای دسترسی به سمت اروپا و آفریقا، پیش بینی می‌شود در شبانه روز ۲۰۰ سورتی پرواز به پروازهای فعلی عبوری از آسمان کشورمان اضافه شود.

این منبع آگاه همچنین در خصوص تاثیر اقتصادی اتفاقات سیاسی اخیر در صنعت هوایی قطر گفت: قطر بدون شک یکی از کشورهای صاحب ناوگان قوی در بخش حمل و نقل هوایی است و ناوگان دوربرد این کشور بسیار زیاد است. در عین حال باید منتظر تصمیم‌ها و سیاست‌های سازمان هواپیمایی کشوری قطر بعد در مواجهه با این شرایط بود.