درنگ : قرار بود اسنپ علاوه بر همیشه در دسترس بودن برای پایتخت‌نشینان، معتمد مخاطبان خود به خصوص بانوان باشد اما اتفاق تلخی که حدود یک ماه پیش برای زن جوانی توسط یکی از رانندگان این تاکسی اینترنتی رخ داد موجی از بی‌اعتمادی را میان مسافران زن به جود آورد.

 ماجرا از چه قرار بود؟

بیست و سوم شهریور ماه امسال، یکی از رانندگان اسنپ به نام «محمد»، زن جوان ۲۷ ساله‌ای را سوار ماشینش کرد تا او را به فرودگاه برساند در حالیکه این راننده ۲۱ ساله برای مسافر خود افکار شیطانی و پلیدی را در سر می‌پروراند.

چند روز پیش از این حادثه، زن جوان که برای مداوا به تهران آمده ‌بود به منظور بازگشت به شهرش روانه فرودگاه شد اما اتفاقی شوم برایش رقم خورد.

بعد از اعلام مقصد به اسنپ، راننده‌ای جوان که سوءپیشینه داشت به جای حرکت در مسیر فرودگاه، او را به یکی از تپه‌های دور تهران برد و به این زن جوان و بیمار تجاوز کرد.

این اتفاق در حالی رخ داد که راننده خطاکار اسنپ مدتی پیش از ادامه همکاری با اسنپ منع شده بود ولی با نام کاربری دیگری مجدد به سامانه اسنپ بازگشته بود.

  مدیر اسنپ احضار شد | صدای اعترافات راننده متجاوز را بشنوید | دادستان تهران: قرار بود اسنپ خدمت کند نه اینکه راننده‌‌اش تجاوز کند

کاهش ۵۰ درصدی مشتریان اسنپ بعد از خبر تجاوز

راننده اسنپ: کنار خیابان، یکی از کارمندان اسنپ فرم استخدام را برای من پُر کرد، من هم بعد از سه هفته باید مدارک و سوء‌پیشینه‌ام را برایشان ارسال می‌کردم اما فرصت این کار را نداشتم. با این حال بدون داشتن سوءپیشینه، اپلیکیشن اسنپ برای همکاری من فعال ماند و قطع نشد؛ تا اینکه بعد از گذشت یک ماه بالاخره مدارکم را تحویل دادم.

خبرنگار درنگ به بهانه این اتفاق و دریافت نظرات مسافران و رانندگان اسنپ به میان آنها رفت.

یکی از این رانندگان که در گوشه‌ای از میدان آرژانتین منتظر اعلام درخواست ایستاده است در این باره می‌گوید: «وقتی ‌خبر تجاوز راننده به زن جوان پخش شد ناگهان ۵۰ درصد مسافران اسنپ کاهش یافت.»

این راننده اسنپ اعتقاد دارد، استخدام کنار خیابان توسط اسنپ یکی از معضلات اصلی همکاری چنین رانندگانی با اسنپ است و ثبت‌نام کنندگان راننده را به‌خوبی نمی‌شناسند.

او درباره شیوه ثبت‌نامش در اسنپ اینطور توضیح ‌دهد: «کنار خیابان، یکی از کارمندان اسنپ فرم استخدام را برای من پُر کرد، من هم بعد از سه هفته باید مدارک و سوء‌پیشینه‌ام را برایشان ارسال می‌کردم اما فرصت این کار را نداشتم. با این حال بدون داشتن سوءپیشینه، اپلیکیشن اسنپ برای همکاری من فعال ماند و قطع نشد؛ تا اینکه بعد از گذشت یک ماه بالاخره مدارکم را تحویل دادم.»

ثبت‌نام خیابانی؛ آفت اسنپ

چنین به نظر می‌رسد یکی از ایرادات اپلیکیشن درخواست خودرو اسنپ، ثبت‌نامِ کنارِ خیابان رانندگان متقاضی است. هر شخصی با هر سوء‌پیشینه‌ای که دارد اجازه فعالیت در اسنپ را پیدا می‌کند.

راننده دیگری از اسنپ که تجربه کار کردن با این اپلیکیشن را دارد نظر متفاوتی را در گفتگو با درنگ مطرح می‌سازد: «اسنپ به عنوان سامانه هوشمند حمل و نقل باید رانندگان خود را بازیابی کند. یکی از شروط فعالیت رانندگان آژانس و تاکسی، آزمایش عدم اعتیاد و شرط تاهل است اما اسنپ حتی به رانندگان مجرد بدون هیچ قید و شرطی چراغ سبز برای استخدام نشان می‌دهد.»

حرف‌های عجیب یک راننده جذب شده در اسنپ را بشنوید … خود راننده به نحوه جذب اعتراض دارد

  واکنش رئیس دادگستری تهران به تجاوز راننده اسنپ به یک زن | تاکسی‌ها دوربین‌دار می‌شوند؟

هراس زنان از اعتماد به رانندگان اسنپ

خبرنگار درنگ در گفتگو با برخی زنان جوان هم واکنش‌هایی از جنس بی‌اعتمادی، ترس و احتیاط در استفاده از اسنپ را دریافت کرد.

در این زمینه، نازنین که در تهران دانشجو است به درنگ می‌گوید: «با شنیدن این خبر و عمل زشت راننده شوکه شدم، حالا هراس دارم که از اسنپ استفاده کنم. کاش گردانندگان آن به جای درآمدزایی، کمی هم به فکر شرافت مردم باشند تا با این نوع رفتارهای تلخ مواجه نشویم.»

به گفته نازنین، مردم نسبت به اسنپ بی‌اعتماد شده‌اند، فقط همین. حرف‌شان بیشتر بر سر اعتماد است. دانشجوها می‌ترسند و برای تردد در خیابان‌ها از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند.

آژانس یا اسنپ؛ کدام قابل اعتمادتر است؟

نازنین که در تهران دانشجو است می‌گوید: «با شنیدن خبر تجاوز و عمل زشت راننده شوکه شدم، حالا هراس دارم که از اسنپ استفاده کنم. کاش گردانندگان آن به جای درآمدزایی، کمی هم به فکر شرافت مردم باشند تا با این نوع رفتارهای تلخ مواجه نشویم.»

زهرا دختر ۳۳ ساله‌ای در واکنش به اتفاقی که رخ داده است، بیان می‌کند: «محل زندگی‌ام در کرج است و برای آمدن به محل کارم در تهران معمولاً با مترو و اتوبوس تردد می‌کنم. برای رفتن به کرج هم از آژانس استفاده می‌کنم شاید کرایه آن دو برابر باشد اما قابل اعتمادتر است.»

او در خصوص توجه به پلاک خودرو و مشخصات رانندگان اسنپ می‌گوید: «در صورتی که مجبور به استفاده از اسنپ باشم، حتماً دقت می‌کنم مشخصات راننده‌ مثل (نام‌خانوادگی، پلاک خودرو و عکس شخص) با آن چیزی که در اپلیکیشن برای من ثبت‌ شده، هم‌خوانی داشته باشد و احتیاط کامل را در این خصوص رعایت می‌کنم.»

دیگر از اسنپ استفاده نمی‌کنم

سمیرا ۲۰ ساله در خصوص استفاده از اسنپ می‌گوید: «همیشه برای استفاده از اسنپ به پلاک و مشخصات راننده به طور دقیق توجه می‌کنم. با شنیدن آن اتفاق تلخ، از این به بعد نسبت به اسنپ شک دارم و احساس ترس بر من غلبه می‌کند.»

وی ادامه می‌دهد: «دیگر به اسنپ اعتماد ندارم و از این اپلیکشین به عنوان وسیله نقلیه عمومی استفاده نخواهم کرد. اگر روزی مجبور به گرفتن خودرو از سامانه اسنپ شوم، تنها رانندگان زن را انتخاب می‌کنم.»

بر اساس این گزارش، اکثریت مردم از شیوه جذب راننده در سامانه اسنپ گله‌مند هستند. آنان معتقدند جذب راننده کنار خیابان اقدامی نادرست است. در آژانس‌ها گواهی عدم سوءپیشینه و نتیجه آزمایش عدم اعتیاد از مدارک اصلی برای استخدام رانندگان است در حالیکه مسئولان سامانه اسنپ تنها به تکمیل یک فرم اداری بسنده می‌کنند؛ بنابراین هر فردی با هر مشخصه و سوء پیشینه‌ای می‌تواند اسنپی شود.

بدون گواهینامه و خودرو ثبت نام کنید!

یکی از متقاضیان اسنپ درباره نحوه ورود به این سامانه به درنگ می‌گوید: «ثبت‌نام و استخدام راننده کنار خیابان باعث وقوع هر حادثه‌ای می‌شود. با یک فرم نمی‌توان به شخصی اعتماد کرد. خودم مدتی قبل متقاضی همکاری با اسنپ بودم اما به دلایلی این شرایط مهیا نشد. یکی از دوستانم گواهینامه نداشت و از من خواست گواهینامه‌ام را برای همکاری با اسنپ در اختیارش بگذارم که این درخواست را رد کردم. با این حساب ورود به اسنپ خیلی آسان به نظر می‌رسد.»

او ادامه می‌دهد: «افرادی که کنار خیابان برای اسنپ اقدام به جذب راننده می‌کنند تنها به فکر پورسانت‌شان هستند و به شکل و شمایل متقاضیان توجهی نمی‌کنند. این همکاران مبلغ اسنپ تنها قصد دارند در این تجارت پر سود مقابل رقیبان خود در سایر اپلیکیشن‌های درخواست خودرو پیروز باشند. هیچ هدف دیگری ندارند و برای جان و مال مردم ارزشی قائل نیستند.»

استخدام خیابانی همچنان ادامه دارد ؛ البته پنهانی …

یکی از این استخدام‌کنندگان خیابانی اسنپ که به طور مخفیانه کنار استخدام‌کننده اپلیکیشن «تپ‌سی» ایستاده است درباره استخدام بی قید و شرط خیابانی به درنگ می‌گوید: «قرار نیست با یک بار اتفاق، اعتمادها از مردم سلب شود. در حال حاضر، سیستم نرم‌افزاری اسنپ و تپ‌سی به پلیس امنیت متصل است و اگر راننده‌ای خطا کند برای پلیس هشدار امنیتی فرستاده می‌شود.»

خبرنگار درنگ سراغ افرادی رفت که کنار خیابان، مشغول ثبت‌نام راننده برای اسنپ هستند اما حاضر به پاسخ‌گویی نشدند. بعد از اتفاق تجاوز راننده اسنپ به زن جوان، اسنپ از حذف ثبت‌نام کنار خیابانی خبر داده است اما همچنان این ثبت نام‌ها به صورت مخفی صورت می‌گیرد.

متاسفانه با پیگیری‌های خبرنگار درنگ مشخص شد، ثبت‌نام کنندگان اسنپ با پنهان کردن خود پشت ماشین‌‌ها و برداشتن پلاکارد و اطلاعیه استخدام از روی خودروهای شخصی‌شان هنوز در خیابان مشغول ثبت‌نام هستند.

یکی از این استخدام‌کنندگان خیابانی اسنپ که به طور مخفیانه کنار استخدام‌کننده اپلیکیشن «تپ‌سی» ایستاده است درباره استخدام بی قید و شرط خیابانی به درنگ می‌گوید: «قرار نیست با یک بار اتفاق، اعتمادها از مردم سلب شود. در حال حاضر، سیستم نرم‌افزاری اسنپ و تپ‌سی به پلیس امنیت متصل است و اگر راننده‌ای خطا کند برای پلیس هشدار امنیتی فرستاده می‌شود.»


صدای یکی از ثبت نام کنندگان رانندگان اسنپ در کنار خیابان حتی پس از اعلام شرکت اسنپ مبنی بر حذف این نوع پذیرش را بشنوید

  واکنش مدیر اسنپ به حادثه تجاوز راننده این شرکت به زن جوان

از اسنپ اخراج شدی ناراحت نباش، تپ‌سی هست!

یکی از معضلات تاکسی‌های اینترنتی، مستقل عمل کردن هر کدام در استخدام رانندگان خطاکار است.

یک ثبت‌نام کننده «تپ‌سی» در این باره به درنگ می‌گوید: «برای ثبت‌نام افراد متقاضی، مدارکی مثل کارت خودرو، گواهینامه و بیمه‌نامه لازم است و بعد از ۲۰ روز راننده باید گواهی عدم سوء‌پیشینه خود را برای ادامه فعالیتش ارائه دهد.»

به گفته این کارمند تپ‌سی، اگر راننده‌ای از اسنپ اخراج شود امکان فعالیت در تپ‌سی را دارد.

او می‌افزاید: «امکان دارد راننده‌ای به دلیل امتیاز پایین یا شکایت مسافر از اسنپ اخراج یا بلاک شده باشد. متاسفانه این راننده با بررسی سوء‌پیشینه و نبودن مشکل دیگری به راحتی امکان جذب در تپ‌سی را دارد.»

این راننده ادامه می‌دهد: «مردم باید در این زمینه آگاه و مطلع باشند، اگر مشخصات راننده با اطلاعاتش در اپلیکیشن‌های درخواست خودرو هم‌خوانی نداشت، بلافاصله این موضوع را به مدیریت سامانه گزارش دهند تا آن راننده به دلیل تخلفش از ادامه فعالیت منع شود.»

یک نمونه دیگر از تخلفات اسنپ را در زیر ببنید. این تخلفات تنها در نتیجه بی‌توجهی این شرکت حاصل می‌شود.

۱۰۰میلیون سفر با اسنپ 

از فعال شدن جدی اپلیکیشن اسنپ بیش از یک سال می‌گذرد و در این مدت بر اساس اظهارات مسئولان اسنپ، بیش از ۱۰۰ میلیون سفر داخل شهری را به انجام رسانده است.

در ابتدای ورود این اپلیکیشن اینترنتی درخواست خودرو موجی از اعتماد بین تهران‌ها جاری شد. اما آسان‌گیری در استخدام رانندگان، آسیب‌پذیر بودن اپلیکیشن اسنپ به علت استفاده مجدد راننده خطاکار و برخی عوامل دیگر، باعث شد این اعتماد تا حد زیادی میان مخاطبان به خصوص بانوان کم رنگ شده یا حذف شود.

حذف استخدام‌های کنار خیابانی، ایجاد شرایط نسبتاً سخت برای جذب رانندگان و مدیریت حساب و کتاب‌دار در ادامه روند فعالیت اسنپ می‌تواند بار دیگر اعتماد را به میان مشتریان اسنپ بازگرداند.