از رشوه دادن (اگر دسر می خواهی باید بروکلی بخوری) تا التماس کردن ( فقط یک قاشق دیگر، لطفا!)، والدین تقریبا همه کار می کنند تا کودکشان غذا بخورد. با این حال شاید بهترین راه برای اینکه کودکتان چیزی بخورد و عادات سالم خوری در او تقویت شود ، این است که بیش از حد اصرار و تلاش نکنید. در اینجا بایدها و نبایدهایی را اوردهایم که به کودکتان کمک می کند بقیه عمرش را تغذیه سالم داشته باشد:

  • باید: یک غذا را چندین بار امتحان کنید

اگر می خواهید کودکتان بهتر غذا بخورد نباید انها را مجبور کنید. دکتر الین ساتر – متخصص تغذیه – معتقد است که والدین تصمیم می گیرند که چه چیزی ، چه زمانی و چه مکانی غذا باید خورده شود و کودک تصمیم می گیرد که چه میزانی غذا بخورد  و اینکه اصلا دوست دارد غذا بخورد یا نه! اصولا به کودکان باید غذایی را ۱۵ تا ۲۰ بار داد تا از ان خوششان بیاید. شاید انها بخواهند به غذا دست بزنند، ببینند که شما ان را می خورید، لیسش بزنند و یا حتی امتحانش کنند و تف کنند. سبزیجات از ان دسته است که اصولا کودکان با ان مشکل دارند و شما باید صبور باشید حتی اگر ۴-۵ بار اول با شکست همراه بود.

  • نباید: فقط غذاهایی را که کودکتان دوست دارد درست نکنید

غذاهای جدید و انهایی را که کمتر دوست دارند را با غذاهای مورد علاقه شان ترکیب کنید. اما انتظار داشته باشید که کودک تنها یک یا ۲ چیز از همه ان چیز که در بشقاب گذاشته اید را بخورد. شاید اماده کردن غذایی که کودک نمی خورد خسته کننده باشد اما شما نباید کوتاه بیایید.  شاید کودک شما نان در وعده شام را نخورد اما با گذر زمان انها تنوع گوناگونی از غذا را خواهند خورد. این زمان ممکن است از هفته ها تا ماه ها طول بکشد و اگر شما نگران تغذیه کودکتان هستید از متخصص کودکان بخواهید که به او مولتی ویتامین بدهد.

  • باید: خانوادگی و در کنار هم غذا بخورید

مطالعاتی در سال ۲۰۱۱ نشان داد که کودکانی که ۵ بار یا بیشتر در هفته کنار خانواده غذا می خورند ، بیشتر میوه می خورند و ۲۵٪ کمتر مشکل تغذیه دارند و ۳ وعده غذا با خانواده یا بیشتر  در هفته احتمال ابتلا به اضافه وزن را در اینده کاهش می دهد. وقتی کودک شما می بیند که شما غذاهای متنوعی را می خورید، به طور غیر ارادی تشویق می شود که غذاهای جدید را امتحان کند. حتی اگر کودکان می گویند که گرسنه نیستند از انها بخواهید برای چند دقیقه با شما سر میز بنشینند.

  • نباید: به کودکتان چیزی ندهید که بتواند در حرکت و یا ایستاده بخورد

اگر هر زمانی که کودکتان چیزی برای خوردن می خواهد به او دهید ، نشاندن انها برای خوردن غذای اصلی بسیار سخت خواهد بود. دادن اب در هر زمانی به کودک اشکال ندارد اما جز ان زمانی را برای صبحانه ، میان وعده صبح ، ناهار، میان وعده بعد از ظهر ، شام و چیز کوچکی قبل از خواب  اختصاص دهید. معده کودکان کوچک است و بدون توجه به غذای اصلی نیازمند میان وعده اند. به انها یاد اوری کنید که غذای اصلی را تازه خورده اند و تا میان وعده مانده است. برای میان وعده ها بنشینید و ۲ الی ۳  نوع میان وعده به جای چیزی که می توانند بردارند و بدو بدو بروند بگذارید.

  • باید: اجازه دهید کودکتان خودش غذا بخورد 

به جای اینکه به کودکتان از همه ی چیزهایی که روی میز است یا چیز هایی که می دانید خوشش می اید دهید ، اجازه دهید خود از انچه دوست دارد بردارد. حتی ریختن شیر از پارچ نیز اتفاق مهمی است. شما میتوانید کمکش کنید که چه میزان خوردن برایش مناسب است و اگر باز گرسنه بود می تواند بردارد. اما از انها نخواهید که بشقابشان را تا اخر تمیز کنند زیرا نمی شود از کودکان انتظار داشت که بدانند با چه میزان غذایی سیر می شوند و وقتی از انها می خواهیم که بشقاب را تا ته بخورند به انها یاد می دهیم که گرسنگی و سیری خود را نادیده یگیرند.

  • نباید: از غذا به عنوان جایزه استفاده نکنید

نباید از غذا به عنوان وسیله ای برای معامله استفاده کرد.  به گفته ی دکتر دوریس فردریک – متخصص  تغذیه –  وقتی به کودکی می گویید که باید هویج هایشان را بخورند تا چیز دیگری بهشان دهید ، انها فکر می کنند چیزی که بعدا قرار است بگیرند از چیزی که الان در حال خوردنش هستند بهتر است. به وجود اوردن فضای مثبت هنگان غذا کلید اصلی است. سن ۲ تا ۶ سالگی بهترین و مطلوب ترین زمان برای اموزش عادات مثبت  غذا خوردن است که تا اخر عمرشان با انهاست. الین ساتر – متخصص تغذیه – معتقد است که ۸۰ تا ۹۰ درصد والدین کودک خود را با غذا خوردن اذیت می کنند که متاسفانه نتیجه عکس نیز می گیرند. وقتی والدین ارام و بدون دغدغه هستند کودکان نیز کمتر ایراد  می گیرند.

  • آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
  • بله   خیر