درنگ: طبق آخرین مطالعات یوگا می‌تواند حتی به بهبود کمردرد هم کمک کند. در این مطالعه که مدت زمان آن یک سال بوده روی ۳۲۰ نفر تحقیق صورت گرفته که اکثرا از افراد کم درآمد بوده‌اند. شرکت‌کنندگان به سه گروه تقسیم می‌شدند: کسانی که کلاس یوگا می‌رفتند، کسانی که فیزیوتراپی می‌شدند و کسانی که به آن‌ها کتب آموزشی داده شده بود.

طبق نتیجه تحقیقات محققان متوجه شدند که یوگا دقیقا به اندازه فیزیوتراپی و انجام ورزش‌های مناسب کمردرد به بهبود کمک می‌کند. هر دوی این گروه هم به نسبت افرادی که کتب و مجلات آموزشی در اختیار دارند وضعیت بهتری دارند.

راب ساپر یکی از محققان گفته است: فیزیوتراپی و انجام ورزش یکی از متداول‌ترین راه‌ها برای کاهش درد کمر است. قابل قبول هم هست و در بیشتر بیمارستان‌ها توصیه می‌شود اما طبق تحقیقات باید از این به بعد یوگا را هم برای کمر مفید بدانیم.

این موضوع به تائید کالج فیزیک درمانی هم رسیده است. طبق ادعای این کالج افرادی که کمردرد دارند بیشتر از دارو ترجیح می‌دهند از ورزش یا ماساژ استفاده کنند. البته یوگا به تنهایی برای بهبود درد کمر کافی نیست و اگر مکملی برای انجام ورزش‌‌های مخصوص کمر باشد بهتر هم نتیجه می‌دهد. افرادی که با یوگا آشنایی دارند می‌دانند که انجام بسیاری از حرکات آن حتی در خانه و بدون داشتن وسیله خاصی ممکن است. پس از همین حالا شروع کنید.