درنگ: جنیفر هایت کاردیولوژیست بیمارستان کلمبیا پرسبیترین در نیویورک می‌گوید همه به قند نیاز دارند،‌ قند سنگ بنای نیروگاه بدن است و در واقع این ماده برای بدن لازم است.

در ادامه با حقایقی آشنا می‌شوید که در پشت افسانه‌هایی پذیرفته شده‌ای که درباره قند وجود دارند، پنهان شده‌اند:

  مقایسه شکر در چند مواد غذایی | کچاب یا خردل؛ مایونز یا سس سالاد؟
  • برخی از انواع شکر برایتان مفید‌ترند

واقعیت این است که تمامی انواع قند اثری مشابه بر بدن دارند. به گفته هایت، اینکه انواع مختلفی از قند وجود دارند یک افسانه است. شکر قهوه‌ای، شکر سفید،‌ عسل و دیگر انواع قند در نهایت همه تجزیه شده و به گلوکز تبدیل می‌شوند. همه قند‌ها کربوهیدرات‌هایی هستند که می‌توان از آنها به عنوان گلوکز استفاده کرد.

  • شکر کودکان را بیش‌فعال می‌کند

واقعیت این است که چیزی به نام بیش‌فعالی قندی وجود ندارد. هایت می‌گوید این تصور که قند کودکان را بیش‌فعال می‌کند یکی از خنده‌دارترین افسانه‌هایی است که درباره قند وجود دارد. پژوهش‌های علمی مختلف در طی سال‌ها مشخص کرده‌اند که هیچ ارتباطی میان مصرف قند و بیش‌فعالی وجود ندارد. یکی از این پژوهش‌ها که توسط محققی به نام مارک ولریچ مدیر بخش متخصص کودکان دانشگاه اوکلاهاما انجام گرفته اثبات می‌کند که قند هیچ نوع تاثیری بر رفتار کودکان ندارد.

  • قند به اندازه مخدر اعتیاد آور است

واقعیت این است که هیچ مدرک معتبر و قانع‌کننده‌ای در زمینه اعتیاد‌آور بودن قند وجود ندارد. هایت می‌گوید هیچ مدرکی در دست نیست که نشان دهد قند عملکردی مانند مواد مخدر دارد، با مصرف قند کسی از خود بیخود نمی‌شود و تاکنون نمونه‌ای از اعتیاد به قند مشاهده نشده‌است.

چندین پژوهش متناقض درباره این موضوع انجام گرفته‌اند. یکی از آنها پژوهشی فرانسوی است که در سال ۲۰۱۳ انجام گرفت و تمایل شدید به مصرف قند را با مرکز پاداش مغز که با مصرف مواد مخدر نیز تحریک می‌شود مرتبط دانست و به این نتیجه رسید قند می‌تواند بیشتر از کوکائین اعتیادآور باشد.

  نحوه محاسبه مقدار کالری که برای هر کار می‏‌سوزانیم | نشستن هم کالری می‌سوزاند!

اما پزشکان و محققان با بیان اینکه این پژوهش روی رفتارهای اعتیاد‌گونه در جوندگان صورت گرفته‌است، آن هم در شرایطی که حیوانات تحت مطالعه هر روز و راس ساعتی خاص باید میزانی قند مصرف می‌کردند، نتیجه این تحقیق را زیر سوال بردند. به گفته آنها زمانی که سوژه‌های آزمایش آزاد باشند هرزمانی که می‌خواهند قند مصرف کنند،‌ تاثیرات اعتیاد‌گونه قند از بین می‌رود.

  • خوردن بیش از اندازه قند عامل دیابت است

واقعیت این است که هر دو نوع دیابت به واسطه ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی ایجاد می‌شوند و رژیم غذایی پرقند “به تنهایی” نمی‌تواند عامل آغاز این بیماری باشد.

هایت می‌گوید مصرف قند عامل ابتلا به دیابت نیست. این بیماری مشکلی پیچیده است که متابولیسم و لوزالمعده را درگیر خود می‌سازد. زمانی که فرد به دیابت مبتلا است، انسولین کافی در بدنش تولید نمی‌شود، ماده‌ای که به جذب گلوکز و تبدیل آن به انرژی کمک می‌کند.

براساس گزارش موسسه ملی دیابت و بیماری‌های کلیوی گوارشی احتمال ابتلا به دیابت در افراد دارای اضافه‌وزن یا چاق بیشتر است زیرا چربی‌های مازاد می‌توانند مقاومت انسولینی در بدن ایجاد کنند. به این ترتیب یک رژیم غذایی پرقند را می‌توان عامل غیرمستقیم ابتلا به دیابت دانست نه عامل مستقیم آن.

  • شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای سلامتی بهترند

واقعیت این است که برخی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی به اندازه قند طبیعی مضر هستند. اگرچه شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند استویا، ترویا و آسپارتام از کالری کمتری برخوردارند، اما نتیجه تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که نوشابه‌های رژیمی (حاوی آسپارتام) مصرف می‌کنند دو برابر افرادی که نوشابه‌های معمولی مصرف می‌کنند در معرض ابتلا به چاقی قرار دارند.

نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۷ توسط محققان دانشگاه بوردو انجام گرفته نشان می‌دهد قند ساخارین که یکی از انواع شیرین‌کننده‌های مصنوعی است، از کوکائین اعتیاد‌آورتر است. پژوهشی دیگر که توسط محققان آمریکایی انجام شد نشان داد احتمال ابتلای مصرف‌کنندگان نوشابه‌های رژیمی به دیابت به نسبت مصرف‌کنندگان نوشابه‌های عادی ۶۷ درصد است.

  • قند دندان را می‌پوساند

واقعیت این است که پوسیدگی‌های دندان توسط اسید‌ مواد غذایی و نوشیدنی‌ها و به دلیل از بین رفتن مینای دندان ایجاد می‌شوند؛ قند عامل پوسیدگی دندان نیست. موثرترین مواد غذایی در ایجاد پوسیدگی دندان کراکر‌ها و نان‌ها هستند،‌ نه شیرینی‌ها. زمانی که غذایی شیرین مصرف می‌کنید،‌ باکتری‌هایی که در دهان وجود دارند، قند را مصرف می‌کنند و اسید تولید می‌کنند. از این رو پس از هربار مصرف مواد غذایی،‌ باکتری‌ها اسید تولید می‌کنند و این اسید است که مواد معدنی مینای دندان را تجزیه کرده و ساختار آن را تخریب می‌کند.

  • باید همه مواد قندی را حذف کنید

واقعیت این است که انسان برای زنده ماندن به قند نیاز دارد. درست است که مصرف بیش از اندازه قند به بروز مشکلاتی منجر می‌شود که در بالا نیز به آنها اشاره شد، اما گلوکز برای بدن انسان ضروری است. هایت می‌گوید این تصور که قند ذاتا برای انسان بد است، افسانه‌ای بیش نیست، همه به قند نیاز داریم زیرا قند سنگ بنای موتورخانه بدن بوده و برای بقا ضروری است.

اما این واقعیت به شدت در جامعه پزشکی به نقد کشیده می شود. مقاله‌ای از رابرت لاستینگ،‌ محققی که تمامی فعالیت حرفه‌ای خود را به اثبات این ادعا که “چربی مضر است” اختصاص داده است که در سال ۲۰۱۵ به شکلی گسترده منتشر شد، به این نتیجه رسیده‌ است که قند در هر شکلی و تحت هر شرایط وزن و کالری مضر است.

حذف کامل قند از رژیم غذایی انسان ممکن نیست، میوه‌ها، سیب‌زمینی و دیگر انواع مواد غذایی نشاسته‌دار حاوی قند هستند، یعنی باید تمامی آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا هیچ قندی مصرف نکنید.

  • قند ریشه تمامی مشکلات است

واقعیت این است که که قند تنها عامل چاقی و بیماری‌های قلبی است. هیچ تردیدی وجود ندارد که قند عامل تاثیرگذار ابتلا به چاقی است، اما زمانی که می‌خواهید رژیم غذایی سالمی در پیش بگیرید تنها نباید به قند توجه کنید. به گفته هایت غذاهای قنددار کالری بسیار بالایی دارند و معمولا به شدت فرآوری شده‌اند، ساده‌است، اگر مقدار زیادی کالری دریافت کنید، چاق و ناسالم می‌شوید.