درنگ: شاید صحبت از سلامت استخوان‌ها بیشتر شما را به یاد کلسیم و ویتامین دی بیاندازد اما ماده معدنی دیگری نیز وجود دارد که نقش بسیار مهمی در قوی نگه داشتن استخوان‌های بدن به عهده دارند و آن منیزیم است. ۶۷ درصد از ذخائر منیزیم بدن درون استخوان‌ها است.

دانشمندان به تازگی در نشریه اپیدمولوژی اعلام کرده‌اند که منیزیم می‌تواند مانع از شکستن استخوان‌ها شود. درحالی‌که مطالعات پیشین نشان داده‌ بودند که منیزیم به رشد استخوان کمک می‌کنند، هیچ تحقیقی تا کنون ارتباط میان این ماده با بالارفتن مقاومت استخوان را کشف نکرده‌ بود.

اما اکنون مشخص شده‌ است که هرچه میزان این ماده در بدن بیشتر باشد، خطر شکستن استخوان در بدن کمتر می‌شود. منیزیم با همکاری ویتامین‌ دی و هورمون‌های پاراتیروئید به حفظ میزان کلسیم درون استخوان‌ها کمک می‌کند.

فاکتورهای پزشکی که بر جذب منیزیوم در بدن تاثیرگذارند بیماری التهابی روده، نارسایی کلیوی و برخی از انواع داروها هستند. میزان توصیه شده مصرف روزانه منیزیم برای افراد بالای ۳۱ سال ۳۲۰ میلی‌گرم برای زنان و ۴۲۰ میلی‌گرم برای مردان است. انواع مغزهای آجیل به ویژه بادام، مغز تخم آفتابگردان، گردو و بادام هندی غنی از منیزیم هستند. دیگر منابع غذایی حاوی منیزیم جوی دوسر، شیر،‌ کره بادام زمینی، اسفناج، نخود‌فرنگی و چغندر هستند.

  • آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
  • بله   خیر