درنگ:  اگرچه تولید‌کنندگان این صنعت به دنبال شیوه‌های پاک‌تری برای پرواز هستند از هواپیماهای برقی گرفته تا سوخت‌های زیستی، بخش معماری نیز تلاش دارد تا فرودگاه‌هایی طبیعت‌مدارتر بنا کند. در نگاه اول این هدف چالشی بزرگ به نظر می‌آید زیرا فرودگاه‌ها مراکز بزرگ تردد و حمل و نقل هستند که حجم زیادی انرژی مصرف می‌کنند.

با این‌ وجود یکی از کشورهای اسکاندیناوی مالک یکی از سبزترین فرودگاه‌های جهان است. فرودگاه اسلو در نروژ در ماه آوریل ترمینالی جدید را افتتاح کرد که گنجایش فرودگاه را به سالانه ۳۲ میلیون مسافر رساند. این ترمینال اولین سازه فرودگاهی در جهان است که درجه عالی را در رتبه‌بندی سنجش خوداتکایی ساختمان‌ها و پروژه‌های عمرانی در جهان – BREEAM – را دریافت کرده‌است.

Bjørn Olav Susæg شرکتی که طراحی این ترمینال را انجام داده‌ است می‌گوید هدف از ساخت این ترمینال کاهش مصرف انرژی به نیم بوده‌ است و کلیدی‌ترین ویژگی آن کاهش ردپای کربنی در ترمینال است.

دیوارها و پنجره‌های این ترمینال به شکلی طراحی شده‌اند که می‌توانند بیشترین استفاده از نور روز را ببرند، قابلیتی که در زمستان‌های کشورهای اسکاندیناوی دستیابی به آن بسیار دشوار است. در ساخت این بنا همچنین از مواد طبیعی مانند سنگ‌های بومی منطقه و چوب‌های به دست آمده از جنگل‌های سازماندهی شده مخصوص ساختمان‌سازی استفاده شده‌است و در بنای ترمینال هویت نروژی خاصی به این سازه بخشیده‌ است.

در طول زمستان برف اطراف ترمینال ذخیره می‌شوند تا در طول تابستان از آن برای خنک‌سازی ساختمان استفاده شود و به این شکل از میزان مصرف انرژی در ساعت‌های اوج مصرف کاسته خواهد شد. در طول زمستان نیز در این ترمینال از انرژی گرمایشی طبیعی برای گرم کردن استفاده می‌شود. در حین ساخت بنای ترمینال ۹۱ درصد از زباله‌های ناشی از ساخت و ساز مدیریت شدند و تنها ۹ درصد از این زباله‌ها به هیچ‌وجه قابل استفاده مجدد نبودند.

از ویژگی‌های قابل توجه دیگر این ترمینال مدیریت فضای آن است. اگرچه این ترمینال توانسته حجم فرودگاه را افزایش دهد اما بیشترین زمان مورد نیاز برای رسیدن به گیت‌های پرواز در آن نسبت به بخش‌های کوچکتر فرودگاه تغییری پیدا نکرده‌ است.