اپل مجموعه‌ای جدید از اموجی‌ها را به مناسبت روز جهانی اموجی‌ها رونمایی کرد و این شکلک‌ها نیز به زودی جای خود را در فرهنگ مشترک نمادگرایی امروزی باز خواهند کرد اما مشکل اینجاست که برسر مفهوم این شکلک‌ها توافق عمومی وجود ندارد.

انسان‌ها هریک تحت تاثیر فرهنگ، زبان،‌ رسوم و حالت‌های روحی و روانی که قرار دارند درباره حالت‌ها و واژه‌های مرتبط با یک اموجی نظری متفاوت دارند و محققان دانشگاه مینه‌سوتا نیز در پژوهش اخیر خود این واقعیت را به اثبات رسانده‌اند.

در این پژوهش محققان ۱۵ اموجی را که به صورت اتفاقی انتخاب شده بودند، برای ۳۳۴ داوطلب در آمریکا ارسال کردند. این اموجی‌ها از گوشی‌های تولید شرکت‌های مختلف اپل، گوگل، مایکروسافت، سامسونگ و ال‌جی انتخاب شده بودند.

هانا میلر یکی از دانشمندان حاضر در این پژوهش می‌گوید وی علاوه بر مشاهده تفاوت سلیقه در نتیجه این تحقیق،‌ در تجربه شخصی خود نیز این تفاوت را احساس کرده‌است: شاید من یک اموجی خندان را به انتهای پیامی مثبت اضافه کنم اما شاید مخاطب شما از روی طعنه این اموجی خندان را برایتان بفرستد.

اموجی خندان در این پژوهش فراتر از یک اموجی گیج‌کننده رفته‌ است. متناقض‌ترین نمونه این اموجی‌ها نسخه مایکروسافتی اموجی خندان است که دهانی باز و چشمانی نزدیک به هم دارد. تقریبا نیمی از داوطلبان معتقد بودند این اموجی بار منفی دارد و نیم دیگر آن را مثبت می‌دیدند. اما تقریبا تمامی داوطلبان اموجی خواب‌آلود اپل را خنثی و بدون بار منفی یا مثبت می‌دیدند.

زمانی که از داوطلبان خواسته شد تا اموجی‌ها را با واژه‌ای توصیف کنند، چهره ناخشنود یا بی‌تفاوت بیشترین بحث و جدل و اختلاف نظرها را به دنبال داشت. بیشتر داوطلبان موافق بودند که صورت خندان با چشم‌هایی قلب مانند به معنی نوعی خنک از عشق است، یعنی زمانی که فرد احساس عشق می‌کند و همزمان سردش است!

اگرچه اموجی‌ها هنوز به زبانی جهانی تبدیل نشده‌اند،‌ کنسرسیوم یونی‌کد (Unicode) از سال ۲۰۱۰ به آرامی و با قطعیت آنها را به عنوان حروف نمایه‌ساز به استاندارد یونی‌کد افزوده‌است. یونی‌کد معمولا بر حروف و نمایه‌های مختلف در سیستم‌های نگارشی مختلف نظارت دارد تا رایانه‌ها بتوانند به درستی از آنها استفاده کنند.

یونی‌کد برای اموجی‌ها شرح‌حال ارائه می‌کند تا در هر محصول تولیدی توسط شرکت‌های مختلف اموجی‌ها قابل ترجمه باشند. برای مثال از اموجی پوزخند با چشمان خندان اپل برای توضیح شرایط دشوار استفاده می‌شود زیرا اموجی شبیه به فردی است که از شدت استرس دندان‌هایش را به هم می‌فشارد. این توضیحی استاندارد است، بیشتر افراد معتقدند این اموجی به معنی آماده نبرد است اما نسخه گوگل این اموجی پوزخند کمتری به همراه دارد از این رو کاربران آن را نشاندهنده شادی می‌دانند.

اگرچه هنوز برسر مفهوم اموجی‌ها تردید و اختلاف نظر وجود دارد، نیت اموجی‌ها به خوبی درک شده‌است. ژاپنی‌ها اموجی را در دهه ۱۹۹۰ ابداع کردند اما 🙂 و 🙁 از دهه ۱۹۸۰ استفاده شده‌اند و براساس نتیجه تحقیقی که در سال ۲۰۱۱ انجام شد، همه بر سر چهره شاد و چهره غمگین بودن آنها به توافق رسید‌ه‌اند.

شاید زمانی که باستان‌شناسان آینده آی‌فون‌های ما را از زیر خاک بیرون بیاورند، نسبت به اموجی‌های درون آن حسی که ما امروز به هیروگلیف داریم را نداشته‌باشند. محققان باور ندارند اموجی‌ها زمانی به زبانی جهانی تبدیل شود زیرا طبیعت گرافیکی و بصری این نمایه‌ها و نوسان حالات روحی و روانی انسان‌ها و تاثیر این نوسان بر درک آنها از تصاویر می‌تواند ایجاد معنی واحد برای هر اموجی را به امری دشوار و حتی غیرممکن تبدیل کند.

  • آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
  • بله   خیر