این الگوریتم کمک می‌کند تا پست‌ها به ترتیب آخرین مطالب ارسالی چیدمان شوند. اخیرا این کمپانی اعلام کرده‌ است طبق آماری که از ۸۰۰میلیون کاربر‌اش گرفته است مشخص شده آن‌ها بیش از ۹۰ درصد پست‌های دوستانشان را با این الگوریتم مشاهده نموده‌اند و بیشتر از گذشته در این برنامه زمان صرف می‌کنند.

تا کنون جزئیات دقیقی از نحوه عملکرد این الگوریتم از سوی مدیران این برنامه گزارش نشده اما در یک کنفرانس خبری در محل دفتر سان فرانسیسکو نحوه عملکرد و رتبه بندی این الگوریتم توضیح داده شده است.

How Instagram’s algorithm works

اینستاگرام به کمک ابزار یادگیری ماشین با توجه به رفتار کاربران در گذشته و همچنین میزان علاقمندی آن‌ها به صفحه‌های مختلف بهترین مطالب را برای آنها پیدا می‌کند. ۳ فاکتور تعیین کننده‌‌ای که به وسیله آن اینستاگرام پست های مهم را برای کاربران تعیین می‌کند.

  1. علاقه‌مندی : این ویژگی با توجه به میزان علاقه کاربران به یک پست خاص و موضوعات مختلف و همچنین رفتار گذشته آن‌ها در جستجوی موضوع خاص می‌تواند علاقه کاربران را پیشبینی وآنالیز کند.
  2. تازگی: این ویژگی با استفاده از تاریخ انتشار پست‌ها٬ آنها را به ترتیب از اخرین نشر مرتب سازی می‌کند و پست‌های جدید‌تر بالاتر از پست های قدیمی جای می گیرد.
  3. ارتباط: این ویژگی به نسبت ارتباط شما با شخص منتشر کننده پست بستگی دارد به این صورت که پست افرادی که از طریق کامنت و یا تگ شدن در عکس یکدیگر با هم بیشتر در ارتباط هستند بالاتر قرار می گیرد.
How Instagram’s algorithm works

به غیر از مواردی که در بالا ذکر شد موارد ذیل نیز در رتبه‌بندی پست‌های اینستاگرام تاثیر دارند:

  • میزان بازدید: این ویژگی به میزان بازکردن برنامه توسط کاربر بستگی دارد تا بتواند بهترین پست ها را در این بازه زمانی به نمایش در آورد.
  • دنبال کننده: اگر میزان دنبال کننده های یک کاربر زیاد شود در نتیجه آن، بازه پست هایی که اینستاگرام برای نمایش انتخاب می کند بزرگتر می شود و احتمال انتخاب پست از افراد خاص کمتر می شود.
  • میزان استفاده: این ویژگی به میزان حضور افراد در اینستاگرام بستگی دارد و بنا به میزان دقت کاربر بر روی پست های مختلف ترتیب بندی می‌شود.

تیم اینستاگرام در کنفرانس خبری به بسیاری از سوالات رایج در بین خبرنگاران پاسخ داد و ابهامات را از بین برد در ذیل به بررسی بخشی از صحبت های مسئولین می پردازیم

۱-اینستاگرام قصد ندارد به الگوریتم سابق بازگردد زیرا مسئولین آن عقیده دارند کاربران این برنامه با الگوریتم قدیم تعداد زیادی از پست‌ها را از دست می‌دادند و دچار سردرگمی می‌شدند.

۲- اینستاگرام هیچ پستی را در صفحه کاربران مخفی نمی‌کند و اگر کاربران زمان بیشتری را در این برنامه صرف کنند تمامی پست ها قابل رویت هستند.

۳- اینستاگرام بین فرمت ویدئو و عکس تفاوتی قائل نیست و بسته به نوع  فرمتی که بیشتر مشاهده می‌شود برای کاربران مرتب سازی خواهد شد بطوری که اگر کاربران علاقه‌ای به تماشای ویدئو نداشته باشند کمتر براییشان به نمایش در می‌آید.

۴- اینستاگرام بین افرادی که از قابلیت لایو، استوری و پست زیاد استفاده میکنند و دیگر افراد تفاوتی قائل نمی‌شود.

۵- از نظر اینستاگرام فرقی بین اکانت تجاری یا شخصی وجود ندارد.

۶- استفاده زیاد از هشتگ باعث مخفی شدن مطالب منتشر شده توسط کاربران نمی‌شود.

اخیرا در کنفرانس خبری اینستاگرام مدیران این برنامه برای آموزش و آگاهی کاربران قدم بزرگی برداشته‌اند. زمانی که کاربران به این نتیجه برسند که پست های آنها به اشخاص مورد نظرشان می رسد می‌توان انتظار یک برنامه مطمئن  با جامعه بزرگی از کاربران را داشت به این صورت کاربران بیشتر وارد برنامه می شوند

کنفرانس خبری اینستاگرام در شفاف‌سازی عملکرد این سرویس برای مخاطبان قدم بزرگی برداشته است. وقتی کاربران به این اطمینان برسند که پست‌های آن‌ها به بهترین نحو به مخاطبان مورد نظر و دوستانشان نمایش داده می‌شود، می‌توانند جامعه‌ی مخاطبان بزرگی داشته باشند و از همه مهم‌تر، همیشه محتوای مورد پسندشان را مشاهده کنند و با اطمینان خاطر بیشتری به انتشار محتوا اقدام می‌کنند.