درنگ: استارتاپ یا شرکت نوپا (Startup Company) را یک تیم کوچک (معمولا کمتر از ۵ نفر) می‎شناسیم که در ابتدا نیازی ضروری از زندگی روزمره یا فرصتی در فضای کسب‎وکار را شناسایی کرده‎اند و برای آن نیاز یا فرصت پس از ایده‌پردازی، یک راه‎حل (خدمت یا محصول) نوآورانه، ساده‎ و قابل پیاده‌سازی (نه رویایی و پیچیده) را بر اساس یک نقشه راه مشخص و با کم‎ترین هزینه‌ اولیه و امکانات (به دور از ساختارهای سرعت‌گیر و کلیشه‎های زمان‎بر) آغاز می‌کنند.

البته الزامی نیست که این راه حل کاملا نوآورانه و غیرتکراری باشد؛ می‎توان با تغییر، تکمیل و یا بهبود راه حلی موجود و بررسی آمار و گزارش‌ها، استارت‎آپ جدیدی را راه‎اندازی کرد؛ در اصطلاح عامیانه قرار نیست چرخ را از نو اختراع کنیم!

به دلیل زودبازده بودن و انعطاف‌پذیری فناوری اطلاعات است که شما اکثر استارت‎آپ‎های ایرانی نظیر دیجی‎کالا، تخفیفان، اسنپ، علی‎بابا، زودفود، ای‌وند و … را بر بستر فناوری اطلاعات می‎شناسید؛ چرا که راه‎حل را با کم‎ترین هزینه‌ ریالی و فرصت پیاده‌سازی می‎کنند، سریع مخاطب هدف خود را بدست می‎آورند و به مرور زمان و تعامل با مخاطب (بر اساس نیازهایش) کسب‎وکار خود را بهبود و توسعه می‎دهند.

دو عامل طلایی در موفقیت یک استارت‎آپ موثر هستند:

  1. نیاز اولیه هدف‌مند و اعتبارسنجی شده باشد و ضرورت اجرای این راه حل برای نیاز قابل اثبات باشد.
  2. تیم استارت‌آپ کاملا دغدغه‎ استارت‎آپی داشته باشند؛ این موضوع بسیار به خصوصیات شخصیتی اعضای تیم، مدل ذهنی و دورنمایی که از آینده‎ شغلی خود دارند بستگی دارد.

خوب! قرار نیست هر استارت‎آپی به واسطه کوچک‎بودن و یا کم‎هزینه بودن قطعا به موفقیت دست یابد. بنابراین شما هنگام انتخاب و ورود به دنیای استارت‎آپ‎ها باید ریسک‎های حساب‎شده‎ بسیاری و بعضا ناشناخته‌ای را بپذیرید! اصلا آیا شما دارای روحیه استارت‎آپی هستید؟ البته با تعریفی که در ابتدای این نوشته داشتیم به این نتیجه می‎رسیم که یکی از خصوصیات مهم یک فرد استارت‎آپی دقت، کنجکاوی و آگاهی نسبت به محیط است که بتوان فرصت‎های ناب را شناسایی کرد.

بر طبق برآوردهای جهانی عموما از هر ۱۰ استارت‎آپ، ۹ استارت‎آپ در ماه‎ها یا سال‌های ابتدای فعالیت خود با شکست مواجه می‎شوند و در بهترین حالت یک استارت‎آپ به رشد نهایی و تبدیل‎شدن فعالیت تیمی موقت استارت‎آپی به یک شرکت یا سازمان رسمی و کسب‎وکار قابل توسعه می‌رسد.

  • آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
  • بله   خیر