طبق گزارش تحقیقاتی Dscout (سال ۲۰۱۶) در مورد میزان مصرف روزانه از تلفن همراه، میانگین ۸۰ سِشِن به ثبت رسیده که نزدیک به ۱۴۵ دقیقه زمان ما را در طول روز به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین دیگر مهم نیست که ترجیح ما از یک موبایل چیست، بلکه این آمار خیره کننده یعنی وابستگی ۱۰۰% ما به تلفن‌های همراه‌مان و بس!

گزارش دیگری از App Annie در سال ۲۰۱۵ میزان درآمد ناخالص سالیانه حاصل از صنعت نرم افزار تلفن همراه را ۴۱ میلیارد دلار اعلام کرده که انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۲۰ از ۱۸۹ میلیارد دلار عبور کند. اما باید در نظر داشت که با همه این آمارهای درخشان شکاف بزرگی بین شرکتهای پیشرو وجود دارد. خیلی از کمپانی‌ها تلفن همراه را به عنوان یک کاتالیزور برای تبدیل کسب و کار خود می‌دانند و عده‌ای دیگر تنها این پلتفرم را بعنوان یک کانال توسعه می‌بینند و در این مسیر مصرف‌کنندگان سریعتر از کسب و کارها تکامل پیدا می‌کنند.

با این حال پنج روندی که آینده توسعه‌دهندگان تلفن همراه را تحت تاثیر قرار خواهد داد، با هم مرور می‌کنیم :

۱- دستگاه‌های پوشیدنی

طبق آخرین گزارش مرکز IDC در اواخر سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۱۰۱ میلیون واحد از دستگاه‌های پوشیدنی در سرتاسر جهان عرضه شده، که نشان دهنده رشد ۲۵ درصدی آن به نسبت به سال ۲۰۱۵ می‌باشد. در سال‌های اخیر دستگاه‌های پوشیدنی تبدیل به موضوعی داغی برای جادوگران تکنولوژی شده است. این پدیده بعنوان نوآورانه‌ترین و حماسی‌ترین شکل از تعامل با فن‌آوری است. تکنولوژی‌های پوشیدنی تا چندسال قبل تنها محدود به گوشی‌های هوشمند بود، اما اکنون این دستگاه‌ها نیز تمام ادراک را با تکنولوژی تغییر داده‌اند. از عینگ گوگل تا ساعت اپل، سنسورهای مراقبت از بدن در لباس و کفش از بهترین نمونه‌هایی این گجت‌های پوشیدنی هستند.

پیش‌بینی می‌شود که با فراگیر شدن این محصولات نزد مردم، تجارت این دستگاه‌ها تا سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۲۱۳ میلیون دستگاه خواهد رسید. بی شک این دستگاه‌ها استراتژی توسعه نرم افزارهای تلفن همراه را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

البته، ساعت‌های هوشمند تنها نوع تکنولوژی‌های پوشیدنی نیستند. هدست‌های بلوتوث یا واقعیت مجازی، پایشگرهای سلامتی و دستبندهای ورزشی را هم باید در این رده در نظر گرفت، همچنین اپلیکیشن‌های حوزه سلامت، ورزش و ارتباطات اجتماعی سهم زیادی در بازار این دستگاه‌ها دارند.

۲- اینترنت اشیاء و اجزای هوشمند متصل به تلفن همراه

گارتنر می‌گوید که تا سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۶ میلیارد دستگاه مجهز به IP که شامل چند صد وسیله هوشمند مانند چراغ‌های LED، اسباب بازی‌ها، لوازم خانگی، تجهیزات ورزشی، دستگاه‌های پزشکی و سوکت‌های قابل کنترل و … تولید و عرضه می‌شوند. گوگل دارای دو پروژه Nest و Brillo است که به طور خاص IoT را هدف قرار می‌دهند. Nest برپایه توسعه محصولات و Brillo سیستم عاملی است که دستگاه‌ها را تحت کنترل قرار می‌دهد. در مقابل اپل محصولات جدیدی از HomeKit را راه اندازی کرده که امکان کنترل بی سیم و الکترونیکی لوازم منزل را برای کاربران فراهم کرده است. به همین ترتیب، آمازون «آمازون اکو» را راه اندازی کرده است که یک دستگاه فرمان صوتی برای پاسخ دادن به سوالات، پخش موسیقی و کنترل دستگاه‌های هوشمند می‌باشد.

اینترنت اشیاء مانند هر نوع تکنولوژی دیگری بدنبال جایگزین نمودن مشاغل غیرحرفه‌ای با شغل‌های حرفه‌ای است و انتظار می‌رود تعویض مشاغل ساده و تکراری در بخش‌های تولید، مدیریت، کنترل و برنامه‌ریزی شود. از این رو توسعه دهندگان موبایل برای گسترش سرویس‌های خانگی و یکپارچگی اپ‌‌ها برای هوشمندسازی لوازم منزل باید آینده نگاری درستی داشته باشند، زیرا تجارت پرسود IoT با سرعت زیادی در حال رشد است.

۳- صفحات سریع موبایل (AMP)

نزدیک به یکسال است که پروژه Google AMP با همکاری Twitter و بصورت Open source آغاز شده است و هدف از ارائه این ابزار بهبود عملکرد صفحات وب حاوی متن، تصویر، فیلم و … در موبایل می‌باشد. رویکرد اصلی این فن‌آوری، ارائه راهکاری سریع و بهینه برای کاربران است تا به راحتی بتوانند، محتوای صفحات وب و خصوصاً وب‌سایت‌هایی که دارای متون زیادی می‌باشند را به راحتی مشاهده کنند. کار با فریمورک AMP موجب بهینه سازی کدهای HTML خواهد شد و همچنین کدهای AMP سرعت بارگذاری بسیار بالایی دارند و باعث بارگذاری سریع صفحات وب می‌شوند و خواندن آن صفحات برای کاربران تسهیل می‌شود.

در کنار این موارد، گوگل اعلام کرده است که یک فهرست جستجوی جداگانه وب برای تلفن همراه وجود خواهد داشت. از منظر SEO، این اقدام گوگل همه رویکردهای توسعه برنامه‌های موبایل را تغییر خواهد داد. بازشدن سریع صفحات وب در موبایل به برنامه‌های تحت وب کمک می‌کند که میزان نرخ پرش آنها کاهش یابد و این تغییر همچنین ناشران محتوا را قادر می‌سازد تا تبلیغات خود را زیاد و تعداد بازدیدکنندگان را افزایش دهند.

اگر علاقه‌مند به آشنایی با این پروژه یا برنامه نویس وب هستید، می‌توانید با مراجعه به صفحه رسمی این پروژه در وب سایت Github از همین حالا آغاز کنید!

۴- اپلیکیشن‌های موبایل مبتنی بر Cloud

متخصصان تکنولوژی بارها از فن‌آوری رایانش ابری و نحوه تاثیر آن در زندگی روزمره انسان‌ها گفته‌اند، اما امروزه با گسترش خدمات این تکنولوژی در اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مختلف بیش از پیش در نگهداری اطلاعات و کاهش حافظه داخلی موبایل‌ها برای مصرف کنندگان مشهود است. نتایج تحقیقی توسط شرکت سیسکو اعلام شده که اپلیکیشن‌های مبتنی بر خدمات رایانش ابری ۹۰% کل ترافیک داده‌های تلفن همراه را تا سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص می‌دهند. کم بودن هزینه‌های نگهداشت سیستم، بازیابی آسوده‌تر اطلاعات و ضریب امنیتی بالا در رایانش ابری باعث شده که شرکت‌ها برنامه‌های کاربردی خود را برپایه این خدمات ایجاد کنند.

۵- استریمینگ اپلیکیشن

با تغییر بزرگ در مخطبان رسانه های تصویری و تغییر پلتفرم های تلویزیونی از شکل کابلی به اینترنتی و پدید آمدن امکانات استریمینگ آنلاین، باعث شده کمپانی‌های بزرگ رسانه‌ای با تمرکز بر روی سیستم عامل‌های آنلاین جریان زنده ویدیوی را ایجاد کنند. نمونه قدیمی از این سرویس یوتیوب و نت فلیکس و شکل جدیدتر آن در اپلیکیشن اینستاگرام تحت عنوان بخش لایو برای مخطبان عرضه شده است. باید در نظر داشت که سهم محتوای تصویری همواره از سایر فرمت‌ها با اختلاف زیادی بیشتر بوده است و امروزه در کشور ما شاهد ارائه این خدمات توسط چند سرویس دهنده داخلی هستیم. طبیعتاً با تغییر پلتفرم‌های نمایش فیلم و ویدئو بصورت آنلاین، حرکت به سمت این خدمات اجتناب ناپذیر خواهد بود.